RB
RB 3943
27 november 2025
Artikel

Met korting naar het IE diner 2026

 
RB 3940
24 november 2025
Uitspraak

Doorverkoop van HP-cartridges zonder buitenverpakking mag, maar aanprijzen als “milieuproduct” of “nieuw” is misleidend

 
RB 3941
24 november 2025
Artikel

Jurisprudentielunch merken-, modellen- en auteursrecht op woensdag 26 november 2025

 
RB 3943

Met korting naar het IE diner 2026

Komt u ook naar het IE-diner op donderdag 29 januari 2026? We werken dit jaar met vroegboekkorting. Als u zich aanmeldt vóór 15 december krijgt u €50 korting. 

RB 3940

Doorverkoop van HP-cartridges zonder buitenverpakking mag, maar aanprijzen als “milieuproduct” of “nieuw” is misleidend

Nederland 19 nov 2025, RB 3940; ECLI:NL:RBDHA:2025:21668 (HP tegen Digital Revolutions c.s.), https://www.reclameboek.nl/artikelen/doorverkoop-van-hp-cartridges-zonder-buitenverpakking-mag-maar-aanprijzen-als-milieuproduct-of-nieuw-is-misleidend

Rb. Den Haag 19 november 2025, IEF 23111; RB 3940; ECLI:NL:RBDHA:2025:21668 (HP tegen Digital Revolutions c.s.). In deze zaak staat HP tegenover Digital Revolutions c.s. (o.a. 123inkt). Digital Revolutions verkocht originele HP-inkt- en lasercartridges die eerder rechtmatig in de EER in de handel waren gebracht, maar vaak zonder de originele buitenverpakking. Die cartridges werden online aangeprezen als “milieuverpakking”/“milieuproduct” en in sommige gevallen als “nieuw” of “in perfecte staat”. HP vond dat dit merkinbreuk opleverde omdat de toestand van de waar zou zijn gewijzigd (verpakking weg), essentiële informatie en echtheidskenmerken zouden ontbreken en het premium-imago van het merk zou worden aangetast. Daarnaast stelde HP dat de marketing misleidend was en een oneerlijke handelspraktijk vormde. HP eiste onder meer een verbod op verkoop zonder buitenverpakking, een verbod op de termen “milieuverpakking/milieuproduct/retouren”, schadevergoeding, rectificatie/recall en opgave van herkomst- en verkoopgegevens.

RB 3941

Jurisprudentielunch merken-, modellen- en auteursrecht op woensdag 26 november 2025

Binnen drie uur bent u helemaal up-to-date. Volgende week woensdag praten Selmer Bergsma (De Brauw Blackstone Westbroek), Jesse Hofhuis (HOFHUIS) en Joris van Manen (HOYNG ROKH MONEGIER) u in drie uur bij over de meest relevante rechtspraak op het gebied van productvormgeving, auteursrecht en merkenrecht.

Met onder meer:

  • CeramTec/CoorsTek: kwade trouw bij merkaanvraag
  • Lego/Pozitív Energieforrás: modelbescherming vanuit het perspectief van de geïnformeerde gebruiker
  • CG & YN/Pelham: auteursrecht en de grenzen van pastiche

Tijdens een lunch in het Olympisch Stadion te Amsterdam krijgt u een helder overzicht van alles wat u moet weten. Met de lunch verdient u 3 PO-punten

RB 3939

Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen

Het is voor consumenten belangrijk dat verkopers prijzen op een duidelijke en eerlijke manier tonen. Zo kunnen consumenten bij een aankoop een goed geïnformeerde keuze maken. Ook voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven is het belangrijk dat prijzen juist en op correcte wijze worden weergegeven. Daarom is er wet- en regelgeving over prijsweergaven, zoals over kortingen en prijsvergelijkingen.

Om bedrijven te helpen zich aan de regels te houden, heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een ‘Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen’ ontwikkeld. Deze leidraad komt voort uit bestaande wet- en regelgeving. De belangrijkste basisregel is dat een verkoper- indien hij of zij een korting geeft op een product - ervoor zorgt dat het een echte korting betreft. De ACM heeft 5 vuistregels opgesteld die bedrijven helpen om prijzen op een juiste manier te tonen;

  • Geen doorhalingen van prijzen behalve de laagste prijs
  • Geen onechte prijsverlaging
  • Geen kunstmatig verhoogde prijzen
  • Duidelijke en opvallende informatie
  • Geen buitensporig lange kortingen

Lees hier het document.

RB 3937

HR verwerpt cassatieberoep in zaak over printercartridges

Rechtspraak (NL/EU) 7 nov 2025, RB 3937; ECLI:NL:HR:2025:1663 (Digital Revolution tegen Google), https://www.reclameboek.nl/artikelen/hr-verwerpt-cassatieberoep-in-zaak-over-printercartridges

HR 7 november 2025, RB 3937; ECLI:NL:HR:2025:1663 (Digital Revolution tegen Google). Deze zaak gaat over reclame-uitingen over printercartridges via Google Shopping. Na een zoekopdracht naar bepaalde types printercartridges vertoonde Google Shopping onder meer een mededeling van de website www.prindo.nl (geëxploiteerd door Media Concept), met daarbij een vermelde prijs en de knop “Site bezoeken”. Een klik op deze knop bracht de bezoeker op een bij prindo.nl ingerichte ‘landingspagina’, waar de genoemde cartridge tegen de op Google Shopping getoonde prijs te koop was. Er gold daarbij een restrictie tot één exemplaar per bestelling per klant. Bij een direct bezoek aan prindo.nl kon hetzelfde type printercartridge worden besteld, maar tegen een andere (hogere) prijs en zonder de restrictie tot één exemplaar per bestelling per klant. Digital Revolution, de partij achter 123inkt.nl en concurrent van Media Concept, betoogt in de parallelle procedure dat Media Concept zich met deze handelwijze schuldig maakt aan een oneerlijke handelspraktijk (art. 6:193a e.v. BW), aan misleidende reclame (art. 6:194 BW) en aan ongeoorloofde vergelijkende reclame (art. 6:194a BW). In deze procedure heeft zij Google, aanbieder van Google Shopping, vanwege dezelfde feiten in rechte betrokken. Het hof heeft geoordeeld dat geen sprake is van misleiding en dus evenmin van een oneerlijke handelspraktijk of van misleidende reclame. Ook het betoog dat sprake zou zijn van ongeoorloofde vergelijkende reclame heeft het hof verworpen. De P-G acht het oordeel van het hof niet onbegrijpelijk of in strijd met het recht. De conclusie van de P-G strekt tot verwerping van het cassatieberoep [RB 3933].

RB 3936

Op 13 November start de zesde editie van de Mr. S.K. Martens Academie

In november starten we weer: de Mr. S.K. Martens Academie.

Na een geslaagde afsluiting van de vijfde editie op 25 september, begint binnenkort de zesde editie van de Mr. S.K. Martens Academie.

De Mr. S.K. Martens Academie is dé specialisatieopleiding voor juristen met interesse in het intellectueel eigendoms- en procesrecht. In acht volledige dagen en vier halve online sessies verdiept u zich in onderwerpen als auteursrecht, merkenrecht, procesrecht, handhaving, slaafse nabootsing, praktisch procederen, AI en octrooirecht. 

We trappen dit jaar af met een dag volledig gewijd aan het auteursrecht. Daarna volgen andere actuele thema’s, besproken door specialisten uit de praktijk en wetenschap.

Wilt u nog aansluiten? Dat kan nog. Neem dan snel contact met ons op

RB 3935

Stage: Juridisch redacteur

Wil jij je als student verdiepen in de laatste ontwikkelingen binnen de vakgebieden Intellectuele Eigendom, ICT-recht en Privacy?

Kom dan stagelopen bij deLex! DeLex is een juridische uitgeverij gericht op juridische professionals in deze vakgebieden. Zo beheren wij de online databases IE-forum.nl en ITenrecht.nl, geven we een aantal vakbladen uit en verzorgen we congressen en andere opleidingen. We zoeken doorlopend stagiairs en gaan graag met je in overleg over de data. 

RB 3932

[appellant] heeft zich gehouden aan het vonnis, dwangsommen zijn onverschuldigd betaald

Rechtspraak (NL/EU) 7 okt 2025, RB 3932; ECLI:NL:GHAMS:2025:2693 ([appellant] tegen [geïntimeerde]), https://www.reclameboek.nl/artikelen/appellant-heeft-zich-gehouden-aan-het-vonnis-dwangsommen-zijn-onverschuldigd-betaald

Hof Amsterdam 7 oktober 2025, IEF 23013; RB 3932; ECLI:NL:GHAMS:2025:2693 ([appellant] tegen [geïntimeerde]). In 2016 heeft [appellant] zich negatief uitgelaten over [bedrijf 3] en [geïntimeerde]. Hij is hiervoor veroordeeld. Het gaat in deze zaak over de vraag of [appellant] heeft voldaan aan de veroordelingen in het vonnis uit 2016 en of de aan die veroordelingen verbonden dwangsommen al dan niet door [appellant] zijn verbeurd. [appellant] vordert in een nieuwe procedure dat deze dwangsommen ten onrechte zijn geïnd. Volgens [appellant] had hij voldaan aan het vonnis van 2016 en was de executie onrechtmatig. De rechtbank Noord-Holland gaf hem daar deels gelijk in, waarop beide partijen in hoger beroep gingen. 

RB 3933

P-G Hartlief: Google Shopping-vermelding niet misleidend

Rechtspraak (NL/EU) 12 sep 2025, RB 3933; ECLI:NL:PHR:2025:986 (Digital Revolution tegen Google), https://www.reclameboek.nl/artikelen/p-g-hartlief-google-shopping-vermelding-niet-misleidend

Parket bij de Hoge Raad 12 september 2025, IT 4985; RB 3933; ECLI:NL:PHR:2025:986 (Digital Revolution tegen Google). De Procureur-Generaal Hartlief concludeert tot verwerping van het cassatieberoep van Digital Revolution (123inkt) tegen Google. De zaak gaat over Google Shopping-vermeldingen voor printercartridges van Prindo/Media Concept: in Google Shopping verschijnt een prijs met de knop “Site bezoeken”; wie doorklikt, komt op een Prindo-landingspagina waar die prijs geldt, maar met de beperking “maximaal 1 per bestelling per klant”; bij een rechtstreeks bezoek aan prindo.nl is de prijs hoger en ontbreekt die restrictie. Het hof oordeelt, en de P-G volgt dat oordeel , dat de in Google Shopping getoonde prijs op zichzelf niet misleidt, omdat de consument via de doorklik die prijs daadwerkelijk kan betalen en de essentiële beperking direct vóór het bestelbesluit zichtbaar is. Dat Google Shopping als medium geen plaats biedt voor alle details weegt mee; essentiële informatie mag op de landingspagina worden gegeven, mits tijdig vóór het besluit tot kopen. Klachten over misleidende handelspraktijken (art. 6:193a e.v. BW), misleidende reclame (art. 6:194 BW) en ongeoorloofde vergelijkende reclame (art. 6:194a BW) falen daarom. Volgens de P-G ondersteunt het dossier bovendien dat hier feitelijk sprake is van toegestane prijsdifferentiatie en dat de consument, desgewenst, meerdere stuks kan afnemen door de handeling te herhalen, zodat geen “prijslokker” ontstaat die het economische gedrag onrechtmatig beïnvloedt.