RB
DOSSIERS
Alle dossiers

Kinderen  

RB 3806

Uitspraak ingezonden door Rik Nierop, Sietske de Boer en Roan de Jong, De Roos Advocaten

Reclame van milieudefensie creëert geen gevoelens van angst

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 26 jul 2023, RB 3806; 2023/00189 (Klager tegen Milieudefensie), https://www.reclameboek.nl/artikelen/reclame-van-milieudefensie-creeert-geen-gevoelens-van-angst

RCC 26 juli 2023, IEF 21748, RB 3806; 2023/00189 (Klager tegen Milieudefensie) Milieudefensie heeft een reclame gemaakt als onderdeel van de campagne ";de Laatste Aanmoediging". Er zijn drie versies van de tv-reclame, waarin steeds een oproep wordt gedaan aan de CEO van een groot vervuilend bedrijf om de klimaatplannen van het bedrijf te verbeteren. Klager maakt bezwaar tegen de versie van de reclame waarin die oproep door een kind wordt gedaan. In het bijzonder valt de klager erover dat het kind in de reclame zegt: “Ze zeggen dat de zee stijgt, maar ik heb mijn zwemdiploma nog niet eens.” Volgens klager roept dat onterechte gevoelens van angst bij de (jonge) kijker op. Mede hierom dient de reclame op een later tijdstip uitgezonden te worden, zodat kinderen de reclame niet te zien krijgen.

RB 3295

Beelden met gewonde ezels in reclamespot te heftig voor jonge kinderen

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 9 apr 2019, RB 3295; 2019/00016 (Klager tegen Donkey Sanctuary), https://www.reclameboek.nl/artikelen/beelden-met-gewonde-ezels-in-reclamespot-te-heftig-voor-jonge-kinderen

RCC 9 april 2019, RB 3295; 2019/00016 (Klager tegen Donkey Sanctuary) Reclame. Schokkende uitingen. Het betreft een televisiecommercial van Donkey Sanctuary waarin zij het publiek vraagt om een gift van 3 euro per maand. Die bijdrage wordt blijkens de uiting besteed aan de zorg voor werkezels in het buitenland. Het eerste deel van de commercial bevat een toelichting in beeld en gesproken tekst van het leven van zwaarbelaste werkezels, dat “wreed en kort kan zijn”. Ook als de werkezels wonden hebben of kreupel zijn, moeten zij “met weinig voedsel, water of rust blijven gaan, wat er ook gebeurt”. In het tweede deel van de commercial is te zien dat Donkey Sanctuary dankzij giften zorgt voor opvang en behandeling van de werkezels ter plaatse en voorlichting geeft over hun verzorging.

RB 3241

Misleiding Vinea door niet waarmaken "vele uren" op kartbaan op kartkamp

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 18 okt 2018, RB 3241; (Vinea), https://www.reclameboek.nl/artikelen/misleiding-vinea-door-niet-waarmaken-vele-uren-op-kartbaan-op-kartkamp

RCC 18 oktober 2018, RB 3241; dossiernr. 2018/00664 (Vinea) Aanbeveling (gedeeltelijk). Misleiding. Het betreft een uiting op https://www.vinea.nl/outdoor-adventure/sports/kart-kings-12-15. Daarin staat onder meer: “De snelheid… De kick van het racen… De geluiden van de slippende en gierende banden… (…) Wil jij leren racen als Max Verstappen? En wil je weten hoe hij en andere professionele coureurs hun carrière zijn begonnen? Tijdens deze vakantie rijd je in elektrische karts waarin je tot wel 55 km/h kan gaan! Je krijgt 4 kartclinics op de kartbaan van dé broertjes Coronel om je voor te bereiden op de eindrace. (…). Je krijgt tips en tricks van de experts om je zo goed mogelijk klaar te stomen voor de eindrace waarin jij gaat knallen! Naast de vele uren op de kartbaan, zal je nog veel meer te gekke activiteiten gaan doen (..)”.   De klacht wordt als volgt samengevat. Klaagster heeft haar zoon naar dit, volgens haar “dure” kamp laten gaan, gelet op de belofte van “vele uren op de kartbaan” en “tips en tricks van de experts”. In plaats van “vele uren” was er maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag slechts sprake van 3 x 10 heats (ofwel 30 minuten per dag) op de kartbaan. Verder waren er geen clinics van “de experts”, maar van een (vrouwelijke) begeleider. De acht deelnemende jongens hebben zich uren verveeld, werden regelmatig aan hun lot overgelaten en  hebben zelfs met z’n allen uitgerekend hoeveel Vinea aan het kamp zou verdienen gezien de prijs/prestatieverhouding, die niet juist is, aldus klaagster. Zij vindt de uiting misleidend.   

RB 3236

Poster Poppodium Annabel zet aan tot onverantwoorde drankconsumptie

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 17 okt 2018, RB 3236; (Poppodium Annabel), https://www.reclameboek.nl/artikelen/poster-poppodium-annabel-zet-aan-tot-onverantwoorde-drankconsumptie

RCC 17 oktober 2018, RB 3236; dossiernr. 2018/00663 (Poppodium Annabel) Gedeeltelijke aanbeveling. RVA. De uiting betreft een poster op een billboard waarop een berichtenreeks met de volgende tekst staat: “Terug naar school? Vandaag, Nikki 12:04 :(. Vandaag, Annabel 12:07 Ik heb elk weekend leuke feestjes om je ellende te verzuipen. Vandaag, Annabel 12:07 Tot snel x Annabel”. De klacht. Klager is als docent “zeer geschokt” door de uiting. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat deze aanzet tot drinken en zich negatief uit over school. Daarnaast zijn scholieren vaak nog geen 18 en zet de reclame minderjarigen dus ook aan tot drinken, aldus klager.

RB 3215

"Speciaal voor kinderen" Kinder Bueno reclame refereert naar portie, niet naar gezondheid

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 20 sep 2018, RB 3215; (Kinder Bueno), https://www.reclameboek.nl/artikelen/speciaal-voor-kinderen-kinder-bueno-reclame-refereert-naar-portie-niet-naar-gezondheid

RCC 20 september 2018, RB 3215; dossiernr. 2018/00591 (Kinder Bueno) Afwijzing. Misleiding. De uiting betreft een televisiecommercial waarin door de voice-over wordt gezegd: “In een wereld voor volwassenen hebben kinderen behoefte aan dingen die op hun maat zijn gemaakt. Kinder-chocolade is speciaal gemaakt voor kinderen. Los verpakte porties met een heerlijke melkvulling en een smaak waar ze dol op zijn. Kinder-chocolade, speciaal gemaakt voor kinderen.” De klacht. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat hierin chocolade wordt aangeprezen met de zin “speciaal gemaakt voor kinderen”. Klager meent dat adverteerder een ongezond product als gezond (“speciaal”) voor kinderen aan ouders aanprijst. De fabrikant zal ongetwijfeld aangeven dat het zal gaan om de grootte van de porties maar eigenlijk wordt in de reclame de suggestie gewekt dat het “speciaal voor kinderen” en dus “goed voor kinderen” is. Daarnaast wordt er gerefereerd aan melk waarbij een link wordt gelegd tussen zuivel en daarmee gezondheid.

RB 3169

Etikettering Nutrilon 1 "Verkleint de kans op koemelkallergie" niet misleidend

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 28 jun 2018, RB 3169; 2018/00432 (Nutrilon), https://www.reclameboek.nl/artikelen/etikettering-nutrilon-1-verkleint-de-kans-op-koemelkallergie-niet-misleidend

Voorz. 28 juni 2018, RB 3169, dossiernr. 2018/00432 (Nutricia Nutrilon 1) Misleiding. Directe Voorzitters Afwijzing. Het betreft de verpakking van Nutricia Nutrilon 1 voor zover op de voorzijde staat: "Verkleint de kans op koemelkallergie".
De klacht: Op de verpakking staat dat het product de kans op koemelkallergie verkleint. Klaagster vreest dat sommige ouders ten onrechte zullen menen dat deze voeding beter is dan borstvoeding. Op de verpakking staat weliswaar op de achterzijde dat borstvoeding de beste voeding is, maar klaagster acht de uiting toch misleidend omdat veel mensen deze informatie volgens haar niet lezen en omdat niet specifiek wordt vermeld dat de kans op koemelkallergie wordt verkleind ten opzichte van andere kunstvoeding in plaats van borstvoeding.

 

RB 3075

Commercial is schokkend en angstaanjagend voor kinderen, uitzenden mag enkel na 20.00 uur

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 21 dec 2017, RB 3075; Dossiernr. 2017/00857 (DierenLot), https://www.reclameboek.nl/artikelen/commercial-is-schokkend-en-angstaanjagend-voor-kinderen-uitzenden-mag-enkel-na-20-00-uur

Vz. RCC 21 december 2017, RB 3075; Dossiernr. 2017/00857 (DierenLot). Voorzitterstoewijzing. Subjectieve normen. Het betreft de televisiecommercial van DierenLot, waarin zij het publiek vraagt om financiële steun waarmee DierenLot “kleine, armlastige dierenorganisaties die zich met hart en ziel inzetten voor de dieren in nood”, “ook bij u in de buurt”, kan ondersteunen. De klacht Klager, die de commercial om 19.45 uur heeft gezien, vindt de in de reclame getoonde resultaten van dierenmishandeling schokkend en angstaanjagend voor kinderen. Klager meent daarom dat de reclame niet op een vroeg tijdstip mag worden uitgezonden.

RB 3065

Oproep voor onderzoek mutanten gen niet herkenbaar als reclame

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 4 dec 2017, RB 3065; Dossiernr: 2017/00705 (Mutanten-advertentie), https://www.reclameboek.nl/artikelen/oproep-voor-onderzoek-mutanten-gen-niet-herkenbaar-als-reclame

RCC 4 december 2017, RB ; Dossiernr. 2017/00705 (Mutanten-advertentie). Aanbeveling. Guerilla marketing. Het betreft een advertentie in de Volkskrant. In de advertentie staat onder meer: “Gezocht Gezonde vrijwilligers (12-18 jaar) die zich willen testen op mutanten gen. Vergoeding: € 1.600,-*". De klacht. Als men naar de site gaat waarop men zich zou kunnen aanmelden, blijkt het te gaan om reclame voor het nieuwe programma op FOX TV: “The Gifted”. Klaagster acht de onderhavige reclame-uiting, waarvan de doelgroep uit minderjarigen bestaat, niet als zodanig herkenbaar.

RB 3017

"Massief houten" bed bevat toch onderdelen van spaanplaat

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 9 okt 2017, RB 3017; dossiernr. 2017/00595 (Kinderbed), https://www.reclameboek.nl/artikelen/massief-houten-bed-bevat-toch-onderdelen-van-spaanplaat

Vz. RCC 9 oktober 2017, RB 3017; dossiernr. 2017/00595 (Kinderbed). Toewijzing. Misleiding. Het betreft uitingen op de website www.kinderbed.biz waarop verschillende uitingen te vinden zijn die claimen dat "Kinderbed / Tienerbed Maxima Pink 90x200" uit "massief hout" bestaan en “Geen spaanplaat, maar stevig hout uit het Noord-Europees woud”. De klacht: op de website wordt geadverteerd dat alle bedden van massief hout zijn en dat geen gebruik wordt gemaakt van spaanplaat en mdf. Klager heeft voor zijn dochter voor een bed van adverteerder (bed ‘Maxima’) gekozen, omdat hij een bed wil zonder de chemische dampen die in spaanplaat en mdf voorkomen. Bij aflevering van het bed bleek echter dat het hoofd- en voeteneind 100% van mdf is gemaakt. De verkoper heeft dit uiteindelijk toegegeven. Aan klagers verzoek aan de verkoper om de website aan te passen, is (nog) niet voldaan. Volgens klager worden klanten onjuist en misleidend geïnformeerd. Klager vermoedt dat adverteerder meer bedden in het assortiment heeft die mdf bevatten.

RB 2903

Isla junior keelpastilles mogen niet als snoepjes worden aangeprezen

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 27 jun 2017, RB 2903; Dossiernr: 2017/00184 - CVB (Isla Junior), https://www.reclameboek.nl/artikelen/isla-junior-keelpastilles-mogen-niet-als-snoepjes-worden-aangeprezen

CVB 27 juni 2017, RB 2903; dossiernr. 2017/00184 (Isla Junior) Aanbeveling. Bijzondere Reclamecode. Uiting 1 betreft een televisiereclame. In de uiting zijn de drie stoelen van "The Voice" te zien. Op de zitting van een van de stoelen staat een verpakking Isla keelpastilles. Vervolgens verschijnt er een (getekend) aardbeitje in beeld. De gesproken tekst luidt: “The Voice Kids wordt mede mogelijk gemaakt door isla junior. Voor stoere stemmen.” Onder in beeld staat de volgende tekst: “Medisch hulpmiddel. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.” Uiting 2 betreft een tv-reclame waarin te zien is dat een jong kind over zijn keel wrijft en vervolgens een keelpastille krijgt. Het kind stopt de pastille in zijn mond, begint te lachen en rent weg. De gesproken tekst luidt: “Kinderen met keelklachten geef je isla junior. Vanaf 4 jaar. Suikervrij.” In beeld verschijnt de volgende tekst: “Medisch hulpmiddel. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.” Klacht: Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat deze wordt uitgezonden in een kinderprogramma, waarbij de keelpastilles worden aangeprezen als lekkere snoepjes. Er zit volgens klager veel zink in de pastilles. Gedurende lange tijd teveel zink gebruiken kan volgens hem leiden tot ernstige problemen. Klager vraagt zich af of er voor producten in de categorie geneesmiddelen geen regels gelden zoals bij reclame voor alcohol bijvoorbeeld de waarschuwing “Nix 18” wordt vermeld of bij geldproducten “Let op: geld lenen kost geld”.