Berichten Reclamerecht

RB 3331

Reclame-uitingen Pakkie misleidend en ongeoorloofd

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 8 aug 2019, RB 3331; (Marktplaats tegen Pakkie), http://www.reclameboek.nl/artikelen/reclame-uitingen-pakkie-misleidend-en-ongeoorloofd

RCC 8 augustus 2019, RB 3331; Dossiernummer: 2019/408 (Marktplaats tegen adverteerder) B2B-klacht. Uitingen. Marktplaats is een Nederlandse advertentiewebsite voor het kopen en verkopen van nieuwe en tweedehands goederen en biedt haar gebruikers de dienst ‘Gelijk Oversteken’ aan. Via deze dienst wordt het betaalde aankoopbedrag tijdelijk vastgehouden op de derdenrekening van Gelijk Oversteken totdat de koper meedeelt dat hij zijn aankoop heeft ontvangen. Adverteerder biedt de betaal- en bezorgdienst Pakkie aan voor verschillende online platforms en maakt op haar website reclame voor deze dienst door te verwijzen naar en vergelijken met Gelijk Oversteken van Marktplaats. Volgens Marktplaats zijn de uitingen oneerlijk en misleidend en is sprake van ongeoorloofde vergelijkende reclame. De RCC acht de reclame-uiting A sub c,d,e en f en reclame-uiting C in strijd met de NCR.

RB 3329

Denigrerende vergelijkende reclame Dyson over stofzuiger BSH

EU 26 jun 2019, RB 3329; (Dyson tegen BSH), http://www.reclameboek.nl/artikelen/denigrerende-vergelijkende-reclame-dyson-over-stofzuiger-bsh

Ondernemingsrechtbank Antwerpen (Afdeling Antwerpen) 26 juni 2019, IEF 18584, IEFbe 3329, RB 2912  (Dyson tegen BSH) Marktpraktijken. Slechtmaking. Vergelijkende reclame. Dyson dagvaardde BSH in 2015, omdat de reclame van een stofzuiger van BSH incorrect en misleidend zou zijn. Naast de dagvaarding stuurde Dyson ook een persbericht uit, waarin zij stelde dat BSH zich schuldig maakte aan oneerlijke marktpraktijken en waarbij zij de link maakte met het Volkswagenschandaal. De Europese Commissie bepaalde dat de aangegeven energielabel niet meer gebruikt mag worden in verband met stofzuigers. Volgens Dyson bleef BSH verwijzen naar het energielabel in verband met haar stofzuigers en misleidde zij nog steeds de consument. De stakingsrechter oordeelt dat Dyson zich bij het persbericht schuldig maakte aan slechtmaking en denigrerende en onrechtmatige vergelijkende reclame. 

RB 3324

Inbreuk Unierechten door verhandelen nep-artikelen

Nederland 12 jun 2019, RB 3324; ECLI:NL:RBDHA:2019:5988 (Popsockets tegen VOF), http://www.reclameboek.nl/artikelen/inbreuk-unierechten-door-verhandelen-nep-artikelen

Rechtbank Den Haag 12 juni 2019, IEF 18532, RB 3324; ECLI:NL:RBDHA:2019:5988 (PopSockets tegen VOF) Merkenrecht. Modellenrecht. Inbreuk. PopSockets verkoopt een button en houder in een combi-pack dat achterop een mobiele telefoon of een ander elektronisch apparaat kan worden aangebracht en is houder van de merken en het model. De VOF exploiteert een groot- en detailhandel in partijgoederen en verkoopt deze goederen via internet en op markten. De VOF plaatst op Facebook en Marktplaats advertenties waarin zij namaak Popsockets te koop aanbiedt. VOF heeft inbreuk heeft gemaakt op de Uniemerken.

RB 3321

Klacht tegen niet serieus te nemen reclame-uiting van Marktplaats afgewezen

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 14 mei 2019, RB 3321; (Klager tegen Marktplaats), http://www.reclameboek.nl/artikelen/klacht-tegen-niet-serieus-te-nemen-reclame-uiting-van-marktplaats-afgewezen

RCC 14 mei 2019, RB 3321; dVAF 2019/00296 (Klager tegen Marktplaats) Reclamerecht. Klacht. Klager heeft op 8 maart 2019 door middel van het online klachtenformulier bezwaar gemaakt tegen de reclame-uiting van Marktplaats, waarin wordt gezegd: “Marktplaats heeft een heel breed autoaanbod. Handig als je toe bent aan verandering. Zoals Jelle die in een drukke bus besloot dat hij liever in een vuurrode sportauto naar zijn werk wil. Die vond hij nog voor de volgende halte op Marktplaats. En nu gaat hij die bus lachend voorbij. Dus hoe je ook wilt rijden, ga ervoor. Het begint op Marktplaats.” Klager maakt hiertegen bezwaar, omdat daarin een niet-reële situatie wordt geschetst, nu wordt gesuggereerd dat men even snel een sportauto kan regelen om daarna de file voorbij te rijden. De claim dat men in een file de bus voorbij rijdt, is niet juist omdat op veel plaatsen de bus de file voorbijrijdt en niet andersom. Ook zou milieuonvriendelijk gedrag gestimuleerd worden.

RB 3121

Vragen aan HvJ EU over plaats van herstel van een op afstand gekocht consumptiegoed

Rechtspraak (NL/EU) 27 dec 2017, RB 3121; (Toolport), http://www.reclameboek.nl/artikelen/vragen-aan-hvj-eu-over-plaats-van-herstel-van-een-op-afstand-gekocht-consumptiegoed
Toolport

Prejudiciële vragen gesteld aan HvJ EU 27 december 2017, IT 2540; RB 3121; IEFbe 2546; C-52/18 (Toolport) Consumentenbescherming. Koop op afstand. Verzoeker heeft op 08.07.2015 telefonisch een partytent van verweerster gekocht. De tent is geleverd op het woonadres van verzoeker. Verzoeker beriep zich in de precontentieuze fase op gebreken die aan de tent zouden kleven. Verweerster wees alle klachten af. Verzoeker heeft enkel opheffing van de wanprestatie ter plaatse gevorderd, zonder de litigieuze waar terug te zenden naar verweerster of dit aan te bieden. Tussen partijen is niet gesproken over de plaats waar nakoming alsnog diende te geschieden. De tussen partijen gesloten overeenkomst bevat hierover geen informatie.

RB 2846

Reclamemast van eiseres is geen perceelsgebonden reclame bij honkbalvereniging

Rechtspraak (NL/EU) 30 mrt 2017, RB 2846; ECLI:NL:RBNHO:2017:2425 (Uptown Advertising tegen College B&W gemeente Wormerland), http://www.reclameboek.nl/artikelen/reclamemast-van-eiseres-is-geen-perceelsgebonden-reclame-bij-honkbalvereniging

Rechtbank Noord-Holland 30 maart 2017, RB 2846; ECLI:NL:RBNHO:2017:2425 (Uptown Advertising tegen College B&W gemeente Wormerland) Bij besluit van 31 mei 2016 (het bestreden besluit) heeft verweerder geweigerd aan eiseres omgevingsvergunning te verlenen voor het realiseren van een reclamemast met scorebord op het sportpark Kalverhoek. Het bouwplan voorziet in een reclamemast van 25 meter hoog. In de aanvraag heeft eiseres aangegeven dat de voorgenomen werkzaamheden in strijd zijn met de regels voor ruimtelijke ordening, omdat de bouwhoogte 25 meter wordt in plaats van de toegestane 10 meter en dat er handelsreclame wordt gevoerd om onder andere sponsorgelden te genereren voor honk- en softbalvereniging Odiz Frogs. Verweerder stelt terecht dat van perceelsgebonden handelsreclame geen sprake is, omdat de bedrijven die reclame-uitingen op het bord willen zetten betalen aan eiseres en niet aan Odiz Frogs. Er is daarom geen enkele relatie tussen eiseres en de reclamemast en de op het perceel gevestigde sportvereniging Odiz Frogs. Beroep is ongegrond.

RB 2845

Inbreuk en ongeoorloofde reclame, want de kaarthouder is volgens marktkraamhouder "exact hetzelfde"

Rechtspraak (NL/EU) 1 mei 2017, RB 2845; ECLI:NL:RBDHA:2017:4450 (Secrid tegen marktkraamhouder), http://www.reclameboek.nl/artikelen/inbreuk-en-ongeoorloofde-reclame-want-de-kaarthouder-is-volgens-marktkraamhouder-exact-hetzelfde

Vzr. Rechtbank Den Haag 1 mei 2017, IEF 16767; IEFbe 2155; RB 2845; ECLI:NL:RBDHA:2017:4450 (Secrid tegen X) Secrids productlijn begon in 2009 met de Cardprotector, een kaarthouder voor maximaal 6 kaarten van het sandaard creditcardformaat en is uitgebreid met de Miniwallet. Secrid is houdster van octrooi EP 2 434 922 B1 en Benelux modelregistratie 38548-01. Octrooi- en modelrechtinbreuk op deze kaarthouder en wallet wordt aangenomen. Uit de overlegde videobeelden blijkt ook van ongeoorloofde vergelijkende reclame op een braderie, nu de inbreukmakende kaarthouders aan de man worden gebracht met misleidende mededelingen: "Het is gewoon hetzelfde materiaal, wat ik zeg. Exact hetzelfde, alleen het enige wat zij hebben is met verf hebben ze hier Figuretta of Secrid hebben ze erop gezet. Dat is het verschil."

RB 2841

Duitse BGH over de informatieplicht van een online prijsvergelijkingssite

Rechtspraak (NL/EU) 27 apr 2017, RB 2841; (Bestattungspreisvergleich), http://www.reclameboek.nl/artikelen/duitse-bgh-over-de-informatieplicht-van-een-online-prijsvergelijkingssite

BGH 27 april 2017, RB 2841; IEFbe 2148; I ZR 55/16 (Bestattungspreisvergleich) § 5a UWG (Irreführung durch Unterlassen). Informatie dat in een prijsvergelijkingsportaal slechts aanbieders staan die zich verbonden hebben aan portaalaanbieder een provisie te betalen op het moment van de totstandkoming van een overeenkomst, is wezenlijke informatie in de zin van § 5a UWG. Een gebruiker gaat niet uit dat bij een snelle prijsvergelijking slechts aanbieders worden betrokken die provisie betalen bij afsluiting van een contract. Een gebruiker verwacht een prijsvergelijking van alle op het internet beschikbare markten en niet van slechts provisieplichtige selectie van aanbieders.