RB
Gepubliceerd op maandag 27 juni 2011
RB 1009
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Banner leek teveel op nieuwsbericht

RCC 17 mei 2011, Dossiernr. 2011/00311 (Postcode Loterij)

Reclamerecht. Banner op website met tekst "Hoogeveen in rep en roer?" Klager stelt dat het lijkt alsof er nieuws is in Hoogeveen, echter het blijkt om banner voor Postcode Loterij te gaan. Verweer is gemotiveerd weersproken.

Commissie oordeelt dat de tekst niet voldoende duidelijk maakt dat het om reclame gaat. Afwijking kleuren en lettertype met normale nieuwsberichten niet voldoende. Strijd met art. 11.1 NRC. Doet aanbeveling.

Van de tekst: “Hoogeveen in rep en roer? Lees nu ?” op de onderhavige nieuwssite www.telegraaf.nl gaat voor de gemiddelde consument de suggestie uit dat deze mededeling betrekking heeft op een nieuwsbericht betreffende Hoogeveen, dat men elders op de site kan lezen. Niet, althans niet voldoende duidelijk is dat het -naar tussen partijen vast staat- gaat om reclame van NPL.
Gelet hierop acht de Commissie de uiting niet duidelijk als reclame herkenbaar en daardoor in strijd met artikel 11.1 Nederlandse Reclame Code (NRC).

Lees de gehele uitspraak hier (link / pdf)
Regeling: NRC art. 11.1
Zie ook eerdere uitspraken over de Postcode Loterij: RB 983; RB 962; RB 771