RB
Gepubliceerd op vrijdag 19 augustus 2011
RB 1081
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Fly cheap

RCC 29 juni 2011, Dossiernr. 2011/00427 (Cheaptickets.nl)

Reclamerecht. Uiting op cheaptickets.nl. Klaagster wilde goedkoopste vlucht boeken via deze site. In boekingsproces kwamen er in verschillende stappen telkens kosten bij. Mededeling hierover staat heel klein vermeld op beginpagina. Verweerder stelt dat de hoogte van de kosten pas na keuze van vliegticket kan worden vermeld omdat het afhangt van luchtvaartmaatschappij, vlucht, verzekering en land. Meent dat klanten tijdig hierover worden geïnformeerd.
Commissie oordeelt het Customer Service Pakket direct bij prijs vlucht had moeten vermelden nu deze standaard inbegrepen is. Ook dossierkosten hadden direct vermeld moeten worden. Sprake van onduidelijke prijs dus strijd met art. III onder 1 RR en art. IV onder 1 RR. Doet aanbeveling en laat deze uitspraak als Alert verspreiden omdat zij al eerder aanbevelingen heeft gedaan.

Wat betreft het -volgens het verweer- in stap 3 vermelde “Customer Service Pakket” begrijpt de Commissie dat men hiervoor -naar klaagster stelt- tenminste € 13,50 dan wel -naar adverteerder stelt- tenminste € 7,50 verschuldigd is. Wat er zij van de precieze hoogte van het minimaal verschuldigde bedrag, de Commissie begrijpt uit de bij de klacht overgelegde afdruk van de bestreden uiting dat kan worden gekozen uit twee Customer Service pakketten, te weten een Uitgebreid Pakket en een Standaard Pakket, en dat het enige verschil tussen beide pakketten is dat een Uitgebreid Pakket een vliegticketverzekering bevat. Naar het oordeel van de Commissie had adverteerder voor de duidelijkheid direct bij de prijs van de vlucht van in klaagsters geval € 380,51 dienen te vermelden dat daar een Customer Service Pakket vanaf de prijs van een Standaard Pakket bijkomt.

Lees de gehele uitspraak hier (link / pdf)
Regeling: RR art. III onder 1 en art. IV onder 1.