RB
Gepubliceerd op maandag 11 april 2011
RB 793
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Alcoholvrij bier ook niet vóór 21u

Update: besluit publiekelijk gemaakt CvdM 22 februari 2011, kenmerk 24520.201100089 (sanctie heineken bavaria)

Naar aanleiding van een klacht van STAP heeft het Commissariaat voor de Media een boete van 35.000 opgelegd aan De Stichting Ether Reclame (STER). Tijdens de Champions League voetbalwedstrijden werden reclames van Heineken en Bavaria rond 20:30 uitgezonden en dat is te vroeg. Artikel 2.94 Mediawet 2008 lid 2 sub b verbiedt reclameboodschappen voor alcoholhoudende dranken tussen 06:00 en 21:00.

Dat het gaat om een spotje voor alcoholvrij bier doet er niet aan af dat het toch deels reclame voor alcoholhoudende drank betreft, aldus het commissariaat.

hoewel in de uiting van Bavaria de nadruk ligt op de aanprijzing van het alcoholvrije bier Bavaria 0.0%, daarnaast duidelijk de aandacht wordt gevestigd op het alcoholhoudend bier van Bavaria. In de reclameboodschap worden tweemaal de flessen alcoholhoudend bier van Bavaria duidelijk in beeld gebracht (op 11 sec. en 13 sec.). Bovendien worden in het laatste beeld van de commercial het logo en naam van de bierbrouwer getoond zonder een verwijzing naar het alcoholvrije bier Bavaria 0.0% (op 44 sec.). Hierdoor heeft de reclameboodschap tevens een wervend karakter voor het in beeld gebrachte alcoholhoudende bier van Bavaria.

Het Commissariaat verwijst in dit verband naar de overwegingen van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in de uitspraak inzake TROS – Aktua in bedrijf van 21 augustus 1997. De Afdeling heeft in deze uitspraak overwogen: ‘als op een min of meer opvallende wijze en niet in negatieve zin artikelen worden getoond of een (merk)naam wordt genoemd in een tv-uitzending, wordt doorgaans een deel van het kijkerspubliek tot aankoop bewogen'.

Lees de uitspraak hier (link) en hier (pdf)