RB
Gepubliceerd op donderdag 28 april 2011
RB 846
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Gevoelsmatige ervaring?

RCC 3 maart 2011, dossiernrs 2011/00059 en 2011/00060 (Octaëders)

Klachten betreffen aanbiedingen voor "Man/Vrouw Octaëder" en "Benzoliet Octaëder" op de website www.aquariuswholism.nl. Adverteerder biedt op website producten aan waarbij, aldus de klager, wetenschappelijk bewijs voor aangeprezen producten ontbreekt. Reclame-uitingen volgens klachten misleidend. Verweer: adverteerder baseert aanprijzingen voor producten slechts op gevoelsmatige ervaringen van gebruikers. Ervaringen kunnen niet wetenschappelijk onderbouwd worden. RCC oordeelt dat reclame-uitingen voor beide producten in strijd zijn met artikel 7 NRC wegens verstrekking onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Door onjuiste informatie heeft consument een besluit over transactie genomen die hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk. Aanbevelingen volgen.
 
Lees uitspraak 00059 hier (link en pdf).
Lees uitspraak 00060 hier (link en pdf).
Regeling artikel 7 en 8.2 NRC