RB
Gepubliceerd op donderdag 13 juni 2013
RB 1780
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Anti-age producten per stuk voor aangeboden prijs

RCC 24 mei 2013, dossiernr. 2013/00302 (Anti-age Kruidvat)
Onduidelijke informatie. Gemiddelde consument. Aanbeveling. Het betreft een folder op de voorzijde waarvan onder meer staat: “Kruidvat INTRODUCEERT ALS EERSTE!(..)DÉ ANTI-AGE INNOVATIE VAN NIVEA”. De klacht. Er worden vier verschillende anti-age producten aangeboden. Deze producten zijn aan de binnenzijde van de folder afgebeeld en onder deze vier producten staat: “Probeer nu van € 16.99 voor € 12.99”. In de winkel bleken deze producten € 12,99 per stuk te kosten. Dit blijkt niet uit de folder. Op de achterzijde staat wel “Keuze uit dag-, nacht-, oogcrème en serum”, maar het is de vraag of uit deze verwijzing kan worden opgemaakt dat de producten per stuk worden aangeboden.

Het oordeel van de Commissie
Adverteerder verwijst naar de mededeling op de voorzijde van de “Kruidvat-folder”, waar  bij de Nivea anti-age producten staat: “Alles voor € 12,99 per stuk”. Voor zover al uit de klacht moet worden afgeleid dat klager ook van de bestreden uiting als bijlage bij “Kruidvat-folder” kennis heeft genomen, betekent dit niet dat de klacht ongegrond is. Van de gemiddelde consument kan niet worden verwacht dat deze bij lezing van de bestreden uiting, die uitgebreide informatie bevat over -uitsluitend- de bewuste anti-age producten, ook kennis neemt van “de Kruidvat-folder”, teneinde zich door middel daarvan te informeren over de prijs van die producten.

De beslissing
Op grond van hetgeen hiervoor is overwogen acht de Commissie de gewraakte reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.