RB
Gepubliceerd op woensdag 19 augustus 2015
RB 2486
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Absolute aanduiding 'alles voor 1 euro' is misleidend

RCC 27 juli 2015, RB 2486; dossiernr. 2015/00752 (Reclame alles voor 1 euro is misleidend)
Aanbeveling. Buitenreclame. Jan Linders. De uiting: Het betreft een in de nabijheid van een filiaal van Jan Linders geplaatst reclamebord waarop staat: “Alles voor 1 euro”. De klacht: In de reclame-uiting staat niet dat de actie slechts geldt voor veel of bepaalde artikelen. Dat is niet juist. Klager heeft zich enige tijd geleden bij adverteerder over deze wijze van reclame maken beklaagd. Toen heeft adverteerder excuses aangeboden en gezegd dat het niet meer zou gebeuren, aldus klager. Sinds die tijd heeft klager de reclamecampagne echter al weer twee keer gezien.

Het oordeel van de Commissie: In de bestreden uiting staat zonder voorbehoud: “Alles voor 1 euro”. Vast is komen te staan dat in werkelijkheid niet ‘alles’ voor 1 euro wordt aangeboden, maar dat deze actieprijs geldt voor geselecteerde actieartikelen. Het gebruik van de absolute aanduiding “alles” is daarom naar het oordeel van de Commissie niet juist. Gelet op het voorgaande gaat de reclame-uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zi