RB
Gepubliceerd op zaterdag 12 maart 2011
RB 710
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

"Uploadkosten" pas op website gemeld

RCC 10 februari 2011, Dossiernr: 2010/00954 (Vistaprint in Veronica magazine)

Reclamerecht. Als voucher in Veronica Magazine stond de aanbieding “GRATIS* AANBIEDING”; “Bestel: 1 Foto-wandkalender NU GRATIS* en “Gebruik uw favoriete foto’s”. Onderaan de uiting staat onder meer: “Exclusief BTW & verzendkosten”. Nu er €4,24 aan kosten verbonden zijn aan het uploaden van foto's en deze pas bekend worden op de website vistaprint.nl; wordt te laat essentiële informatie verstrekt die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Uitspraak: Aanbeveling obv art. NRC (nieuw) art. 7; art. 8.3 aanhef en onder c.

Naar adverteerder heeft meegedeeld, heeft de tekst “Gebruik uw favoriete foto’s” betrekking op de mogelijkheid om eigen foto’s te uploaden. Voorts heeft adverteerder  meegedeeld dat voor het uploaden van eigen foto’s eenmalig uploadkosten zijn verschuldigd, eenmalig in die zin dat een klant die reeds eerder foto’s heeft geupload in het systeem van Vistaprint, bij latere bestellingen geen uploadkosten hoeft te betalen. Wanneer men besluit om niet zelf foto’s te uploaden, maar gebruik te maken van de foto’s die Vistaprint ter beschikking stelt, zijn geen uploadkosten verschuldigd.
 
Nu niet reeds in de gewraakte uiting, waarin nadrukkelijk de aandacht wordt gevestigd op de mogelijkheid “uw favoriete foto’s” te gebruiken, maar pas op de website www.vistaprint.nl wordt gewezen op het bestaan van bovenbedoelde eenmalige uploadkosten, wordt te laat essentiële informatie verstrekt die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Lees de uitspraak hier (link) en hier (pdf).

Regeling: NRC (nieuw) art. 7; art. 8.3 aanhef en art. 8.3 onder c.