RB 3296

Kia moet reclame aanpassen omdat voorgespiegeld verbruik onhaalbaar is

RCC 9 april 2014, RB 3296; 2018/00893 (Klager tegen Kia) Misleidende reclame. Het betreft de televisiecommercial waarin (een voordeelactie op) de Kia Niro wordt aangeprezen. In de commercial is onder meer te zien dat een man die in een Kia Niro Hybrid rijdt op het display de knop “hybrid” indrukt, waarna op het display komt te staan:
“Fuel economy|
 3,8 l/100 km”.
Dit verbruik is volgens klager in de praktijk onhaalbaar.

3. Om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet ten aanzien van de betekenis van het getoonde verbruikscijfer “3,8 l/100 km”, moet in de commercial duidelijk worden gemaakt dat dit het officiële brandstofverbruik volgens gestandaardiseerde metingen betreft. Die informatie ontbreekt echter, waardoor bij de gemiddelde consument de indruk kan ontstaan dat het weergegeven cijfer het in de praktijk te behalen gemiddelde verbruik betreft. Deze indruk wordt nog versterkt doordat het verbruikscijfer van 3,8 l/100 km wordt getoond in een rijdende auto. 

4. Het voorgaande leidt tot het oordeel dat in de commercial sprake is van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.