RB
RB 3828
7 maart 2024
Uitspraak

Reactie op LinkedIn is ongeoorloofde vergelijkende reclame

 
RB 3826
5 maart 2024
Uitspraak

Melkan moet zinsnede "plantaardige producten" aanpassen

 
RB 3825
22 februari 2024
Uitspraak

Beroep gegrond: Onherroepelijke bestuurlijke boete en overschrijding redelijke termijn

 
RB 3828

Reactie op LinkedIn is ongeoorloofde vergelijkende reclame

Nederland 13 sep 2023, RB 3828; ECLI:NL:RBDHA:2023:14032 (Kärcher tegen Gedaagde), https://www.reclameboek.nl/artikelen/reactie-op-linkedin-is-ongeoorloofde-vergelijkende-reclame

Rb. Den Haag 13 september 2023, IEF 21924; ECLI:NL:RBDHA:2023:14032 (Kärcher tegen gedaagde) KÄRCHER FUTURETECH GMBH (hierna: Kärcher) is een onderneming die zich richt op reinigingstechnologie. Kärcher en gedaagde hebben aan dezelfde aanbestedingsprocedure met de Koninklijke Landmacht als opdrachtgever deelgenomen. Vervolgens heeft de Koninklijke Landmacht via Linkedin bekend gemaakt dat Kärcher de aanbesteding heeft gewonnen. Gedaagde heeft daaronder een reactie (zie citaat) geplaatst waarin kritiek wordt geuit en onder meer staat dat niet is gekeken naar Europese regelgeving en een aantal andere elementen. Kärcher stelt dat hiermee sprake is van ongeoorloofde vergelijkende reclame dan wel een onrechtmatige daad. Kärcher vordert een verbod op het doen van soortgelijke uitlatingen op straffe van een dwangsom, een rectificatie en betaling van schadevergoeding door gedaagden. De rechtbank komt tot het oordeel dat de uiting van gedaagde op onderdelen kan worden beschouwd als ongeoorloofde vergelijkende reclame en wijst de vorderingen van Kärcher gedeeltelijk toe.

RB 3826

Melkan moet zinsnede "plantaardige producten" aanpassen

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 1 feb 2024, RB 3826; 2023/00601 (Melkan verse yoghurt verpakkingen), https://www.reclameboek.nl/artikelen/melkan-moet-zinsnede-plantaardige-producten-aanpassen

RCC 1 januari 2024, RB 3826; 023-00601 (Klager tegen Melkan). In onderhavige zaak acht klager de verpakking van Melkan verse magere yoghurt misleidend wegens vermelding van de tekst “Lekker tot de laatste druppel”. Hiermee zou gesuggereerd worden dat het pak volledig geleegd kan worden, terwijl dit niet mogelijk zou zijn bij een verpakking met dop en er “nog veel procenten restant” in het pak zullen blijven zitten. Bovendien zou de mededeling “(…) de verfijnde smaak van plantaardige producten (…)” op de verpakking onjuist zijn, omdat het een dierlijk product is. Ook zou adverteer niet aan hebben gegeven dat het product langer houdbaar is als deze in de koelkast bewaard wordt, de zogenoemde “kijk-ruik-proef”-tekst. Adverteer geeft aan de zinsnede “van plantaardige producten” te zullen aanpassen en de “kijk-ruik-proef”-tekst toe te voegen, maar betwist dat sprake is van misleiding. Gelet op de vouwinstructie en de bewoording van de tekst oordeelt de Commissie dat in de mededeling “Lekker tot de laatste druppel” niet de suggestie besloten ligt dat de verpakking altijd volledig geleegd kan worden. Er is dus geen sprake van een onjuiste/misleidende mededeling. Ook zouden vermelding van een klavertje en het keurmerk On the Way to PlanetProof op de pak niet leiden tot onjuiste of misleidende informatie. De klacht gericht tegen de vermelding “plantaardige producten” op de verpakking slaagt wel. De Melkan verse yoghurt is geen plantaardig product, waardoor betreffende vermelding in strijd is met artikel 7 lid 1 sub a van Verordening (EU) Nr. 1169/2011 betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten en zo ook in strijd met artikel van de Nederlandse Reclame Code. Hiervoor is opzet geen vereiste.

RB 3825

Beroep gegrond: Onherroepelijke bestuurlijke boete en overschrijding redelijke termijn

Rechtspraak (NL/EU) 25 jan 2024, RB 3825; ECLI:NL:RBROT:2024:391 (Eiseres tegen de Staat), https://www.reclameboek.nl/artikelen/beroep-gegrond-onherroepelijke-bestuurlijke-boete-en-overschrijding-redelijke-termijn

Rb. Rotterdam 25 januari 2024, RB 3825; ECLI:NL:RBROT:2024:391 (Eiseres tegen de Staat) In deze zaak heeft de eiseres vier bestuurlijke boetes van €450.000,- opgelegd gekregen door de staatssecretaris, vanwege het overtreden van het reclameverbod zoals vastgelegd in artikel 5 van de Tabaks- en rookwarenwet. Eiseres heeft bezwaar gemaakt tegen deze besluiten, maar de staatssecretaris heeft zijn standpunt gehandhaafd bij alle vier de besluiten. Hierdoor heeft eiseres beroep aangetekend tegen deze besluiten.

RB 3821

AIPPI - Programma IE Symposium 13 maart 2024 in Zeist

De AIPPI nodigt u graag uit voor het IE Symposium 2024, dat op woensdag 13 maart 2024 wordt gehouden in het Figi Hotel te Zeist.
De programmacommissie heeft weer een interessant programma samengesteld: In de ochtend worden onder meer lessen en ervaringen uit de eerste 9 maanden van het UPC gedeeld door Margot Kokke en Constant van Nispen. Het onderwerp  “Greenwashing en IE” wordt vervolgens uitgediept door Tobias Cohen Jehoram en Jorn Torenbosch spreekt over “De toekomst van het IE-recht: stilte voor de storm?”. In de middag staan drie levendige sessies op het programma met als onderwerpen “Belang van EOB-uitspraken voor de Nederlandse octrooirechtspraak”, “Territorialiteit in het auteursrecht” en “Reparatie in het merken- en modellenrecht”.
Uiteraard zal ook de winnaar van de VIE-prijs 2024 bekend worden gemaakt. 

RB 3824

Reclame mag niet suggereren alcoholpercentage op zich een positieve eigenschap is

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 3 jan 2024, RB 3824; 2023/00604 (Klager tegen adverteerder), https://www.reclameboek.nl/artikelen/reclame-mag-niet-suggereren-alcoholpercentage-op-zich-een-positieve-eigenschap-is

RCC 3 januari 2024, RB 3824;2023/00604 (Klager tegen adverteerder) De bestreden reclame-uiting betreft een gesponsord artikel van STËLZ dat is gepubliceerd op de website van de Volkskrant. In de reclame-uiting staat onder andere: “Hard Seltzer is een verfrissende mixdrank van bruiswater met een veel lager alcoholpercentage dan het gemiddelde mixdrankje en is laag in calorieën”.

RB 3823

IE-diner 2024 - Sprekers en onderwerpen

Aanstaande donderdag is het zover: het zestiende IE-diner, in Hotel Arena. Onder leiding van ceremoniemeester Bernt Hugenholtz maken we ons op voor een mooie avond. De speeches deze avond worden verzorgd door Bas Kist (Chiever), Charissa Koster (DayOne) en Bart Tromp (Brinkhof). Zij vertellen hun verhaal, uiteraard met IE-link. En waar gaan zij het dan over hebben? Onder andere over portretmerken, de DSM richtlijn, maar ook over de cancelcultuur, Katja Schuurman en over De bolle Gogh. Kortom, er is genoeg te bespreken tijdens het IE-diner. 

U kunt zich helaas niet meer inschrijven. Een plekje op de wachtlijst kan nog wel. Mail hiervoor naar info@delex.nl.

RB 3822

IE-diner: Sprekers bekend en aantal plaatsen beperkt

Over een week is het zover, de traditionele start van het IE-jaar: het IE-diner! Op donderdag 1 februari a.s. is de Kapel van Hotel Arena in Amsterdam klaar voor een sfeervolle avond, onder begeleiding van ceremoniemeester Bernt Hugenholtz. Ruim 100 IE professionals hebben zich inmiddels opgegeven. Hoogleraren, rechters, advocaten, merk – en octrooigemachtigden, jong en oud gepromoveerden genieten in chique outfit, samen van een mooi diner en een goed glas. 

Dan over tot de bekendmaking van de sprekers van de avond: Bas Kist (Chiever), Charissa Koster (DayOne) en Bart Tromp (Brinkhof) vertellen hun verhaal met uiteraard een IE link. Er is ook muziek maar deejays, disco en dance bewaren we voor het IE Zomerfeest op 4 juli a.s.

U kunt zich nog opgeven voor het IE-diner, maar het aantal plaatsen is inmiddels beperkt. Wilt u zeker zijn van een plekje, geef u dan snel op via onze website!

RB 3819

Advertentie van Tesla is misleidend

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 7 dec 2023, RB 3819; 2023/00519 (Klager tegen adverteerder), https://www.reclameboek.nl/artikelen/advertentie-van-tesla-is-misleidend

RCC 7 december 2023, RB 3819;2023/00519 (Klager tegen adverteerder) Klager heeft onlangs een auto gekocht van het merk Tesla. Bij het selecteren van het model werd er een prijs van €46.990,- getoond. Bij het betalen werden echter meerdere bedragen bij dit bedrag opgeteld, die niet eerder werden getoond. De klager vindt dit misleidend, omdat de extra kosten pas bij het afrekenen in beeld komen. De adverteerder voert verweer.

RB 3817

IE-diner 2024 - Start het jaar in stijl!

Het nieuwe jaar is begonnen en dat trappen we natuurlijk traditiegetrouw af met het enige echte IE-diner! Op donderdag 1 februari wordt de Kapel van Hotel Arena in Amsterdam aangekleed voor een sfeervolle avond, onder begeleiding van ceremoniemeester Bernt Hugenholtz. Luid samen met vakgenoten en collega's het nieuwe jaar sprankelend in, te midden van goed gezelschap, heerlijk diner, inspirerende sprekers en boeiende gesprekken. Napleiten en met elkaar debatteren mag. Er is muziek maar deejays, disco en dance bewaren we voor het IE Zomerfeest. En de sprekers? Die maken we binnenkort bekend. Houd IE-Forum in de gaten!

RB 3818

Nieuwe Europese wetgeving omtrent greenwashing en misleidende milieu-uitingen

Het Europees Parlement heeft vandaag groen licht gegeven voor een nieuwe richtlijn die bedoeld is om de productetikettering te verbeteren en misleidende milieuclaims te verbieden. Met 593 stemmen voor, 21 tegen en 14 onthoudingen is de richtlijn aangenomen. Deze richtlijn beschermt consumenten tegen misleidende marketingpraktijken en helpt hen bij het maken van betere aankoopbeslissingen. Zo worden bepaalde marketinggewoonten die gerelateerd zijn aan greenwashing en vroegtijdige veroudering van producten toegevoegd aan de EU-lijst van verboden commerciële praktijken. De nieuwe regels zijn gericht op duidelijkere en betrouwbaardere productetiketten. Algemene milieuclaims zoals "milieuvriendelijk", "natuurlijk", "biologisch afbreekbaar", "klimaatneutraal" of "eco" mogen niet meer gebruikt worden zonder bewijs. Het gebruik van duurzaamheidslabels zal ook gereguleerd worden, en in de toekomst mogen alleen labels gebaseerd op officiële certificeringsschema's of vastgesteld door overheidsinstanties in de EU worden gebruikt. Bovendien verbiedt de richtlijn claims dat een product een neutrale, verminderde of positieve impact heeft op het milieu vanwege emissiecompensatie.