RB
Gepubliceerd op woensdag 17 oktober 2018
RB 3221
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
27 sep 2018
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 27 sep 2018, RB 3221; (Rijschool Traffic), https://www.reclameboek.nl/artikelen/rijschool-traffic-moet-actieprijs-10-rijlessen-nakomen-terwijl-meer-benodigd-door-klager-voorwaarden

Rijschool Traffic moet actieprijs 10 rijlessen nakomen terwijl meer benodigd door klager: voorwaarden ontbraken

RCC 27 september 2018, RB 3221; dossiernr. 2018/00615 (Rijschool Traffic) Aanbeveling. Misleiding. Het betreft een uiting op de website  www.rijschooltraffic.nl voor zover daar staat: “ACTIE! 10 autolessen + CBR praktijkexamen voor maar 480 380,- Vraag dit pakket aan”. De klacht wordt als volgt samengevat. Klager vindt de uiting misleidend omdat, toen hij van de actie gebruik wilde maken, dit niet mogelijk bleek te zijn. Nadat klager een eind had gereden met adverteerder, gaf laatstgenoemde hem aan dat hij meer dan 10 lessen nodig had. Toen klager aangaf dat hij (toch) van de actie “10 autolessen + CBR praktijkexamen voor maar € 380,-“gebruik wilde maken, zou adverteerder tegen klager hebben gezegd dat dat niet mogelijk was.

In de uiting staat “ACTIE! - 10 autolessen + CBR praktijkexamen - voor maar (van) 480 (voor) 380,-, Vraag dit pakket aan”. In de uiting wordt niets vermeld over beperkingen of voorwaarden, die deelname aan deze actie kunnen verhinderen. De gemiddelde consument zal na het zien van de uiting verwachten dat hij of zij het pakket (gewoon) kan afnemen. In het onderhavige geval blijken de resultaten van een proefles echter bepalend te zijn voor de beschikbaarheid van de actie: pas wanneer de proefles “op voldoende niveau” is afgelegd, kan men van de actie gebruik maken. Een dergelijke voorwaarde dient duidelijk in de uiting vermeld te worden, opdat de consument weloverwogen kan kiezen of hij of zij dit pakket bij deze rijschool zal afnemen.

Nu deze voorwaarde niet is opgenomen in de uiting, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.