RB
Gepubliceerd op maandag 15 september 2025
RB 3928
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
26 aug 2025
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 26 aug 2025, RB 3928; (Klager tegen Deezer), https://www.reclameboek.nl/artikelen/reclame-uiting-deezer-niet-misleidend

Reclame-uiting Deezer niet misleidend

RCC 28 augustus 2025, RB 3928; 2025/00342 (Klager tegen Deezer). De voorzitter van de Reclame Code Commissie wijst een klacht tegen Deezer af over een e-mail met de tekst “Krijg 2 maanden gratis op Deezer Premium!” en een knop “Probeer gratis uit”. Klager vond dat misleidend, omdat na afloop automatisch een betaald abonnement start tenzij minimaal 48 uur van tevoren wordt opgezegd, terwijl de woorden “gratis proberen” vrijblijvendheid zouden suggereren. De voorzitter oordeelt echter dat onderaan de e-mail in voldoende leesbaar lettertype staat vermeld dat het abonnement na twee maanden automatisch wordt omgezet naar een betaald abonnement, tenzij tijdig wordt opgezegd. Daarmee is het aanbod voldoende duidelijk en niet misleidend.

Het oordeel van de voorzitter

1. In bestreden reclame-uiting staat “Krijg 2 maanden gratis op Deezer Premium!” en “Probeer gratis uit”. Volgens klager wordt ten onrechte de indruk gewekt dat het om een vrijblijvende proefperiode gaat, aangezien aan het einde van de proefperiode het abonnement automatisch wordt omgezet in een betaald abonnement. De voorzitter oordeelt hierover als volgt.

2. Uit een reclame-uiting moet duidelijk blijken wat een aanbod inhoudt, om te voorkomen dat de consument op het verkeerde been wordt gezet. Aan deze voorwaarde is in de bestreden reclame-uiting voldaan. Onderaan de reclame-uiting staat namelijk: “Aan het einde van deze proefperiode wordt je abonnement op Deezer automatisch omgezet naar de reguliere maandelijkse prijs, tenzij je minstens 48 uur vóór de automatische verlengingsdatum opzegt.” Hoewel deze mededeling in een kleiner lettertype is weergegeven, is dit lettertype niet zodanig klein dat deze de gemiddelde consument zal ontgaan of dat deze onvoldoende leesbaar is. In de reclame-uiting wordt dan ook voldoende duidelijk gemaakt dat het gratis proefabonnement na twee maanden wordt omgezet naar een betaald abonnement tenzij tijdig wordt opgezegd. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.