10 jan 2023
Geen bepaalde stereotypering van een bevolkingsgroep in televisiecommercial
RCC 10 januari 2023, RB 3750; Dossiernr. 2023/00001(klager tegen Lidl) Er is een klacht ingediend over een televisiecommercial van Lidl waarin een man voorkomt met een accent uit het oosten van het land. De klager vindt dat het personage stigmatiserend wordt neergezet als dom, conservatief en klein van geest. De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft de klacht beoordeeld en oordeelt dat er geen sprake is van een beledigende stereotypering van een bepaalde bevolkingsgroep. Daarnaast heeft de commercial geen grenzen overschreden en wordt de klacht daarom afgewezen.
Het oordeel van de voorzitter
De televisiecommercial toont een verhaallijn waarin een man, die met een accent spreekt, is verrast door het feit dat zijn ouders, die eveneens met een accent spreken, zijn mannelijke partner verwelkomen. Anders dan klager ziet de voorzitter in de gespeelde personages niet een bepaalde stereotypering van een bevolkingsgroep die nodeloos kwetsend is in de zin van artikel 4 van de Nederlandse Reclame Code. Ook verder oordeelt de voorzitter dat de grenzen van het toelaatbare niet zijn overschreden, zodat wordt beslist als volgt