RB
Gepubliceerd op donderdag 8 september 2011
RB 1109
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

De kersverse winnaar van een ongewild veel te duur sms-abonnement

E.H. Hoogenraad & E.C. Rog-den Ouden, 'Gefeliciteerd, u bent de kersverse winnaar van een ongewild veel te duur sms-abonnement...´, Tijdschrift voor Consumentenrecht en handelspraktijken 2011-4, p. 153-157.

Met dank aan Ebba Hoogenraad en Eva Rog-den Ouden, Hoogenraad en Haak Advertising en IP advocaten.

Stemmen op je favoriete X-factor-ster, een nieuwe ringtone kopen, dagelijks het weergericht of wekelijk je horoscoop ontvangen, meedoen aan een prijsvraag of te weten komen wat het huis van de buren kost. Tegenwoordig kan dit allemaal per sms. Sms-dienst schieten als paddenstoelen uit grond, 'mobile marketing' is tegenwoordig dé manier om je doelgroep te bereiken. De klassieke 'push marketing', waarbij de consument actief wordt benaderd door een bedrijf, krijgt langzaamaan steeds meer concurrentie van de 'pull marketing'. De klant wil tegenwoordig zelf de keuze hebben voor wie of wat hij wordt benaderd. Gevolg is dat de consument te pas en te onpas, op internet, televisie en radio, wordt geconfronteerd met 'aantrekkelijke' aanbiedingen voor de meeste uiteenlopende sms-diensten. Vaak doet een consument dan een impulsaankoop en wordt binnen een minuut een overeenkomst gesloten met een sms-dienstverlener. Dat mondt nogal eens uit in een teleurstelling: zonder het zich te realiseren zit de eerst nog zo blije consument vast aan een - vaak veel te duur - abonnement. De consument is kwetsbaar. Goede (gedrags)regels zijn een must, zodat de consument niet de dupe wordt van misleidende sms-reclames of malafide sms-diensten.

Per 1 april 2009 is de Reclamecode SMS-Dienstverlening (SMS Reclamecode) in werking getreden. In de afgelopen jaren is veel onjuiste en misleidende reclame gemaakt. De SMS Reclamecode is aangescherpt na een grondige evaluatie, die iets langer op zich liet wachten. Per 15 mei 2011 is deze aangepaste SMS Reclamecode van toepassing, zonder overgangstermijn. Alles wijzigingen zijn dus nu al direct van kracht. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen, wat verandert er praktisch en wat kun je als consument of concurrent anno 2011 doen tegen onjuiste en misleidende 'sms-marketing'?