RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 27 september 2018
RB 3199
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
25 sep 2018
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 25 sep 2018, RB 3199; (BVN), https://www.reclameboek.nl/artikelen/beroep-bvn-over-terugkijken-van-npo-programma-s-toegewezen

Beroep BVN over terugkijken van NPO programma's toegewezen

CvB 25 september 2018, RB 3199; dossiernr. 2018/00480 (BVN) Misleiding. Afwijzing. De klacht is gericht tegen een televisiecommercial waarin onder meer wordt gezegd: "Met BVN kan je overal naar je favoriete programma’s kijken. Zelfs in the middle of nowhere. Wij deden de test.” Daarbij is te zien hoe een vrouw achtereenvolgens per vliegtuig, met een motor, auto, lopend, met een busje en per boot moet reizen om 'Nowhere Island' in Canada te bereiken. De voice-over vervolgt: “Ja, je kan écht overal naar je favoriete programma’s kijken. Online, via de bvn-app en satelliet.“ Daarbij is te zien hoe de vrouw televisie op een tablet kijkt. In beeld verschijnt de tekst: “bvn. Nederlandse televisie in het buitenland. Online, via de bvn-app en satelliet” en “gratis en zonder abonnement". Geïntimeerde heeft tegen de reclame-uiting bezwaar gemaakt omdat hij meent dat wordt beweerd dat je al je favoriete programma's op BVN kan zien. Men kan echter niet al zijn favoriete programma's op BVN zien. Er wordt voor de kijker een keuze gemaakt en deze keuze hoeft niet dezelfde te zijn als de kijker zelf zou maken. RCC oordeelde [RB 3181] het vertrouwen in reclame wordt geschaad als bedoeld in artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). BVN gaat in beroep. Het College vernietigt de bestreden beslissing en wijst de klacht alsnog af.

Het oordeel van het College
1. De inleidende klacht houdt in dat in de bestreden televisiecommercial zou worden gezegd dat men "al" zijn favoriete programma's op BVN kan zien. Volgens geïntimeerde is dit onjuist omdat een keuze wordt gemaakt die niet hoeft overeen te stemmen met zijn voorkeuren. Geïntimeerde geeft echter, zoals NPO terecht stelt, de uiting aldus niet juist weer. In de televisiecommercial wordt immers niet gezegd dat men met BVN "al" zijn favoriete programma's kan kijken. In plaats daarvan wordt de mogelijkheid genoemd van het kijken naar "je favoriete programma's". Dit suggereert niet dat men gebruik kan maken van het volledige programma-aanbod van NPO en VRT. Het noemen van de mogelijkheid van het kijken naar je favoriete programma's laat de mogelijkheid van een bepaalde selectie door BVN open. Dit alles gebeurt bovendien in de context van een reclame-uiting die duidelijk overdreven is bedoeld. Het College verwijst naar de verhaallijn van een vrouw die op een avontuurlijke wijze naar "the middle of nowhere" reist (blijkbaar het midden van het eiland "Nowhere" in de wildernis van Canada) om daar op een tablet televisie te kijken. De nadruk ligt door deze verhaallijn op de mogelijkheid overal naar BVN te kijken en niet, of in veel mindere mate, op het programma-aanbod zelf, dat slechts wordt omschreven als het kunnen kijken naar je favoriete programma's.
2. Naar het oordeel van het College zal de gemiddelde consument op grond van het voorgaande de televisiecommercial niet zo uitleggen dat BVN het volledige programma-aanbod van NPO en VRT uitzendt. Dat de door BVN gemaakte selectie niet (geheel) overeenstemt met de persoonlijke voorkeur van geïntimeerde, brengt om die reden niet mee dat de uiting onjuist is. NPO heeft verder voldoende onderbouwd dat BVN een selectie uitzendt die een aanzienlijk deel van de meest bekeken televisieprogramma's omvat, waardoor voldoende invulling wordt gegeven aan de mogelijkheid op BVN 'je favoriete programma's' te kijken. Van een onjuiste suggestie over het programma-aanbod is verder geen sprake. Dit impliceert dat de klacht alsnog dient te worden afgewezen. Het College beslist daarom als volgt.

Het College vernietigt de bestreden beslissing en wijst de klacht alsnog af.