Reclame

RB 3104

Legal line in reclame T-Mobile Go!Go!Go! Deals onvoldoende leesbaar

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 1 feb 2018, RB 3104; Dossiernr. 2018/00009 (T-Mobile Go!GO!Go! Deals), http://www.reclameboek.nl/artikelen/legal-line-in-reclame-t-mobile-go-go-go-deals-onvoldoende-leesbaar

RCC 1 februari 2018, RB 3104; Dossiernr. 2018/00009 (T-Mobile Go!GO!Go! Deals) Aanbeveling. Het betreft een televisiecommercial van T-Mobile voor “GO!GO!GO! DEALS”, waarin onder andere de tekst “voor maar 43 euro per maand” wordt uitgesproken en de volgende tekst in beeld verschijnt: “€43 / MAAND* T/M 31 DECEMBER”. De Klacht Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat de tekst achter de asterisk in een erg klein lettertype is uitgevoerd en te kort (volgens klager 2,8 seconden) in beeld is om de volledige tekst te kunnen lezen.

RB 3103

Mededeling dat “de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines eigenlijk het minimum is” te absoluut

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 31 jan 2018, RB 3103; Dossiernr. 2017/00622K (Swisse multivitatminen), http://www.reclameboek.nl/artikelen/mededeling-dat-de-aanbevolen-dagelijkse-hoeveelheid-vitamines-eigenlijk-het-minimum-is-te-absoluut

RCC 31 januari 2018, RB 3103; Dossiernr. 2017/00622K (Swisse multivitatminen) dVAF vernietigd. Aanbeveling. Het betreft de televisiecommercial voor Swisse multivitaminen. De klacht In de commercial wordt beweerd: “Wist je dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines eigenlijk het minimum is”. Dit is volgens klager een volstrekt onjuiste uitleg van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). De ADH is juist niet de minimumhoeveelheid van een voedingsstof die nodig is om deficiėntie te voorkomen, maar is de hoeveelheid die voor verreweg de meeste mensen voldoende is. 

RB 3101

"Alstublieft uw €120,- shoptegoed" wekt onjuiste verwachtingen en beweegt geadresseerde tot openen envelop

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 25 jan 2018, RB 3101; Dossiernr. 2017/00836 (VriendenLoterij €120,- shoptegoed), http://www.reclameboek.nl/artikelen/alstublieft-uw-120-shoptegoed-wekt-onjuiste-verwachtingen-en-beweegt-geadresseerde-tot-openen-envel

RCC 25 januari 2018, RB 3101; Dossiernr. 2017/00836 (VriendenLoterij €120,- shoptegoed) Aanbeveling. Kansspel. Het betreft een aan klaagster geadresseerde mailing van de VriendenLoterij (hierna ook: VL), bestaande uit een vensterenvelop met daarin een brief, een aanmeldbon en een retourenvelop. De klacht Aan de voorzijde van de envelop wordt gesteld dat klaagster, die overigens geen deelnemer is aan de VriendenLoterij, € 120,- shoptegoed krijgt. Een verplichting wordt daarbij niet genoemd. Na het openen van de envelop blijkt dat klaagster een shoptegoed “tot” € 120,- kan krijgen, indien zij meespeelt met de VriendenLoterij. Klaagster vindt de uiting misleidend.

RB 3098

Emté dient er zorg voor te dragen dat een specifieke product uit aanbieding daadwerkelijk beschikbaar is

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 21 dec 2017, RB 3098; Dossiernr. 2017/00813 (Emté vaatwastabletten), http://www.reclameboek.nl/artikelen/emt-dient-er-zorg-voor-te-dragen-dat-een-specifieke-product-uit-aanbieding-daadwerkelijk-beschikbaar

Vz. RCC 21 december 2017, RB 3098; Dossiernr. 2017/00813 (Emté vaatwastabletten) Voorzitterstoewijzing. Het betreft een uiting in een reclamefolder van Emté, voor zover daarin “Dreft platinum all in one” lemon of original vaatwastabletten (verpakking 10 stuks) worden aangeboden voor € 1,. Bovenaan de pagina staat: “Aanbiedingen alleen geldig op donderdag 9, vrijdag 10 en zaterdag 11 november.” De klacht Op het moment dat de winkel ’s ochtends open ging op 9 november 2017, was het product niet verkrijgbaar en werd hem verteld dat het ook niet meer zou binnenkomen. Klager heeft geen tegoedbon ontvangen omdat het een “tijdelijke aanbieding” zou betreffen.

RB 3096

Coolblue mededeling “Voor 23.59 uur besteld, morgen in huis” te absoluut

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 16 jan 2018, RB 3096; Dossiernr. 2017/00834 (Coolblue mededeling), http://www.reclameboek.nl/artikelen/coolblue-mededeling-voor-23-59-uur-besteld-morgen-in-huis-te-absoluut

RCC 16 januari 2018, RB 3096; Dossiernr. 2017/00834 (Coolblue levertijd) Zie eerder RB 2924. Aanbeveling. Het betreft een uiting op de website coolblue.nl voor zover deze de tekst bevat: “Voor 23.59 besteld, morgen gratis bezorgd.” De klacht Klager vindt deze bewering misleidend omdat deze niet wordt nagekomen. Klager heeft om 23.41 uur een droger besteld. Op hetzelfde moment is het bedrag van zijn rekening afgeschreven. De bestelling is niet de volgende dag bezorgd, zoals in de uiting wordt beloofd. Klager heeft Coolblue om uitleg gevraagd. Volgens Coolblue is de betaling pas verwerkt na 0.00 uur en dient het geld vóór 23.59 binnen te zijn, wil er de volgende dag geleverd worden.

RB 3089

Verwijzing duurzaamheid in commercial Albert Heijn niet beperkt tot bescherming van het milieu

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 6 dec 2017, RB 3089; Dossiernr. 2017/00786/I (Albert Heijn 'Doe Maar Lekker Duurzaam'), http://www.reclameboek.nl/artikelen/verwijzing-duurzaamheid-in-commercial-albert-heijn-niet-beperkt-tot-bescherming-van-het-milieu

Vz. RCC 6 december 2017, RB 3089; Dossiernr. 2017/00786/I (Albert Heijn 'Doe Maar Lekker Duurzaam') Voorzittersafwijzing. Het betreft een televisiecommercial waarin wordt gezegd dat leden van de Postcode Loterij een cadeaukaart van € 12,50 ontvangen “voor een duurzame maaltijd bij Albert Heijn”. De klacht In de televisiecommercial wordt gesuggereerd dat de getoonde producten ‘duurzaam’ zijn, waaronder ‘Beter Leven rookworst’. Uit diverse onderzoeken is echter gebleken dat ‘Beter Leven’ slechter is voor het milieu. Tevens zijn vleeswaren de nummer 1 veroorzaker van klimaatverandering, zoals blijkt uit de door klaagster genoemde bronnen. Klaagster vindt dat dergelijke reclames niet meer getolereerd dienen te worden om klimaatverandering te voorkomen.

RB 3088

Uitgesproken intentie van Rabobank om wereldvoedselprobeem op te lossen wordt een harde belofte

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 16 nov 2017, RB 3088; Dossiernr. 2017/00744 (Rabobank 'Growing a better world together'), http://www.reclameboek.nl/artikelen/uitgesproken-intentie-van-rabobank-om-wereldvoedselprobeem-op-te-lossen-wordt-een-harde-belofte

RCC 16 november 2017, RB 3088; Dossiernr. 2017/00744 (Rabobank 'Growing a better world together') Aanbeveling. Het betreft de televisiecommercial en de radiocommercial van Rabobank ‘Growing a better world together’. De klacht Klager vindt de televisie- en radiocommercial misleidend, omdat Rabobank zich daarin ten onrechte profileert als een duurzame bank. Rabobank stelt haar beleid op het gebied van voeding veel duurzamer en meer maatschappelijk verantwoord voor dan wordt gestaafd door onderzoek. Klager verwijst hierbij naar het laatste onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer, waarin Rabobank volgens klager gemiddeld een 5.7 scoort op duurzame thema’s en op 9 van de 21 thema’s zelfs een onvoldoende.

RB 3090

Boete voor Belvilla voor misleidende prijsvermelding

toezichthouder 14 dec 2017, RB 3090; ACM/17/005959 (Belvilla), http://www.reclameboek.nl/artikelen/boete-voor-belvilla-voor-misleidende-prijsvermelding

ACM 17 januari 2018, RB 3090; ACM/17/005959 (Belvilla) Via ACM: De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt @Leisure BR B.V. een boete op voor het misleidend vermelden van prijzen op zijn website www.belvilla.nl. De vanaf-prijzen voor het boeken van vakantiehuizen op de website waren onjuist. Het bleek niet mogelijk een vakantiehuis voor de vermelde vanaf-prijs  te boeken. Ook werden consumenten misleid over de onvermijdbare kosten. De ACM legt @Leisure BR B.V. hiervoor een boete op van 325.000 euro.