RB
Gepubliceerd op maandag 1 augustus 2011
RB 1060
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

"Bestaande klanten verdienen voordeel"

RCC 12 juli 2011, Dossiernr. 2011/00518 (T-mobile)

Reclamerecht. Inloggedeelte van T-mobile website met de tekst "Bestaande klanten verdienen voordeel." Klaagster stelt dat deze bewering niet klopt nu onder deze bewering op de pagina staat dat de iPhone 4 voor nieuwe klanten 99,95 euro plus 30 euro aansluitkosten is en 149,95 euro voor bestaande klanten. Verweerder stelt dat genoemd voordeel voor bestaande klanten die een iPhone 4 willen is komen te vervallen. Genoemde zinsnede wordt niet meer gebruikt, zoals ook te zien is op door klaagster overlegde afbeelding.

Commissie oordeelt dat op de door klaagster overlegde afdruk wel de zinsnede "Bestaande klanten verdienen voordeel" staat vermeld boven de afbeelding van de iPhone 4. Vastgesteld is dat dit voordeel niet geldt voor de aanschaf van een iPhone 4. Daarom sprake van onjuiste informatie (art. 8.2 aanhef NRC). Strijd met art. 7 NRC. Doet aanbeveling.

In tegenstelling tot hetgeen adverteerder in haar verweer heeft aangevoerd, blijkt uit de door klaagster overgelegde afdruk dat op de inlogpagina op t-mobile.nl, boven de afbeelding van de iPhone 4 16GB in witte en in zwarte uitvoering, de zinsnede “Bestaande klanten verdienen voordeel” is gebruikt. Vast is komen te staan dat met deze zinsnede wordt gedoeld op voordeel dat bestaande klanten genieten ten opzichte van nieuwe klanten. Eveneens is komen vast te staan, dat dit voordeel niet geldt voor de in de uiting afgebeelde iPhone 4, waarvan de door bestaande klanten te betalen prijs hoger is dan die voor nieuwe klanten.

Gelet op het vorenstaande gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Lees de gehele uitspraak hier (link / pdf)
Regeling: NRC art. 7; art. 8.2 aanhef.
Lees eerdere uitspraak over T-mobile hier: RB 986.