RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 19 oktober 2017
RB 3013
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
3 okt 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 3 okt 2017, RB 3013; dossiernr. 2017/00516 (Kruidvat Sensodyne), https://www.reclameboek.nl/artikelen/voordeel-op-alle-producten-sensodyne-heeft-bij-radiocommercial-kruidvat-een-andere-betekenis

Voordeel op "alle" producten Sensodyne heeft bij radiocommercial Kruidvat een andere betekenis

Vz. RCC 3 oktober 2017, RB 3013; dossiernr. 2017/00516 (Kruidvat Sensodyne). Aanbeveling. Misleiding. Het betreft een radiocommercial van Kruidvat waarin wordt gezegd: “Zijn jouw tanden ook zo gevoelig voor voordeel? Dat komt goed uit. Nu bij Kruidvat alle Sensodyne mondverzorging drie stuks voor 7,99. Doe je tanden een plezier (…)”. De klacht: in de radiocommercial wordt gezegd dat alle Sensodyne mondverzorging bij Kruidvat per drie stuks € 7,99 kost. Nergens is een uitsluiting van bepaalde producten te horen. Toen klager in een Kruidvat winkel drie tubes Sensodyne “Protect en Repair” tandpasta wilde kopen, bleek dat dit product van de actie was uitgesloten. Nu dit niet in de radiocommercial wordt vermeld, had adverteerder geen geldige reden om klager de aanbieding te ontzeggen.

Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden radiocommercial wordt melding gemaakt van een aanbieding die inhoudt dat “alle” Sensodyne mondverzorging per drie stuks € 7,99 kost. Het woord “alle” is absoluut van aard. Uit de radiocommercial blijkt ten onrechte niet van het bestaan van uitzonderingen. De gemiddelde consument zal daardoor menen dat de aanbieding geldt voor alle Sensodyne mondverzorging producten. Dat in de folder en in de winkel wel op uitzonderingen wordt gewezen, doet niet af aan het feit dat in de radiocommercial sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
 
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.