RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 16 mei 2023
RB 3762
||
1 mei 2023
1 mei 2023, RB 3762; (Klager tegen Nissan), https://www.reclameboek.nl/artikelen/volledig-elektrisch-aangedreven-auto

Volledig elektrisch aangedreven auto?

RCC 1 mei 2023, RB 3762; Dossiernr. 2023/00095 (Klager tegen Nissan) Een klager heeft een klacht in gediend bij de Reclame Code Commissie voor een reclame op Youtube. In die reclame wordt volgens klager de indruk gewekt dat de desbetreffende auto ‘compleet elektrisch’ is. In werkelijkheid wordt een brandstofmotor gebruikt voor de elektrische energie. Volgens de klager gaat het om een ‘hybride’. Klager acht de reclame 'misschien misleidend vanuit duurzaamheidsoogpunt'. Nissan stelt zich op het standpunt dat nergens in de communicatie staat dat de auto ‘compleet elektrisch’ is. Ook beweert Nissan nergens dat de desbetreffende auto geen uitstoot produceert.

De commissie oordeelt dat vaststaat dat de auto rijdt op een elektromotor die wordt aangedreven door een benzinemotor. Uit de tekst van Nissan: ‘Wie zegt dat u een stekker nodig hebt om elektrisch te kunnen rijden? De nieuwe Nissan Qashqai met e-Power. Een unieke elektrische ervaring, zonder stekker,’ is de commissie voorts van oordeel dat de gemiddelde consument zal verwachten dat het hier een volledige elektrisch aangedreven auto betreft. Daarmee wordt eveneens, zij het indirect, de suggestie gewekt dat deze auto het voordeel heeft geen C02 uit te stoten. Dat er brandstof moet worden getankt om de auto te kunnen laten rijden, blijkt onvoldoende uit de uiting. Er is sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Daarnaast is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.  

3.

De (hoofd)tekst van de uiting luidt: “Wie zegt dat u een stekker nodig hebt om elektrisch te kunnen rijden? De nieuwe Nissan Qashqai met e-Power. Een unieke elektrische ervaring, zonder stekker.”

Op basis van deze tekst en de getoonde beelden zal de gemiddelde consument verwachten dat het hier een volledig elektrisch aangedreven auto betreft. Daarmee wordt tevens, zij het indirect, de suggestie gewekt dat deze auto het voordeel heeft dat zij tijdens het rijden geen CO2 uitstoot. Dat er “geen stekker nodig” is omdat de elektromotor wordt aangedreven door een benzinemotor en er dus brandstof moet worden getankt om de auto te kunnen laten rijden, blijkt onvoldoende duidelijk uit de uiting. De tekst “Qashqai CO2: 119-146 G/KM | 5,3-6,5L/100KM (WLTP)”, die gedurende de eerste twee seconden van de uiting in kleine letters onder in beeld verschijnt en waaruit de consument zou kunnen afleiden dat de auto benzine verbruikt, acht de Commissie daarvoor te indirect en te summier.