RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 18 februari 2009
RB 325
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Verplichte waarschuwing kredietreclames

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakte vorige week bekend dat financiële ondernemingen vanaf 1 april hun reclames over krediet op tv, radio, internet en in gedrukte media moeten voorzien van de waarschuwing: Let op! Geld lenen kost geld.

 

Deze tekst moet consumenten bewust maken van de kosten en risico’s van lenen. De AFM meent deze waarschuwing verplicht te moeten stellen bij reclames voor krediet.

De AFM bericht; "De aanpassing van de Nadere Regeling Gedragstoezicht Financiële Ondernemingen (Nrgfo) bevat de regels voor het opnemen van een waarschuwingszin- en symbool in reclame uitingen voor krediet. Deze waarschuwing is verplicht voor alle kredietreclames op televisie, radio, internet en in gedrukte media. Uitgezonderd zijn reclames voor hypothecaire kredieten wanneer er in de reclame geen relatie met een ander bestedingsdoel wordt gelegd dan de verwerving van de eigen woning.

De waarschuwing (de combinatie van zin en symbool) mag niet zelf worden vormgegeven, er moet gebruik gemaakt worden van het materiaal van de AFM."

Lees hier het persbericht van de AFM.