RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 5 juli 2017
RB 2910
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
15 jun 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 15 jun 2017, RB 2910; dossiernr. 2017/00346 (Swisse multivitaminen), https://www.reclameboek.nl/artikelen/tv-reclame-swisse-multivitaminen-verschaft-geen-onjuiste-informatie-omtrent-evenwichtig-voedingspatr

Tv-reclame Swisse multivitaminen verschaft geen onjuiste informatie omtrent evenwichtig voedingspatroon

RCC 15 juni 2017, dossiernr. 2017/00346, RB 2910; (Swisse multivitaminen). Misleiding ontbrekende informatie. Uiting: Het betreft een tv-reclame voor Swisse multivitaminen waarin een jonge vrouw figureert. De voice-over luidt: “Wist je dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines eigenlijk het minimum is, en kom je daar wel altijd aan?”. “De vitamines in Swisse zijn hoog gedoseerd. Swisse zit boordevol natuurlijke kruidenextracten en bevat 2 keer zoveel ingrediënten als de meest verkochte producten, zodat jij je 100% goed kunt blijven voelen”. "Ontdek zelf het Swisse gevoel”. Klacht: In de commercial wordt volgens klager gesuggereerd dat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamines niet genoeg zou zijn, en dat men voor de zekerheid dan maar beter multivitaminen kan slikken. Dit zou de gezondheid bevorderen. Klager vindt dit onjuist en misleidend. Er zijn volgens klager genoeg onderzoeken bekend waaruit blijkt dat het gebruik van multivitaminen schadelijk kan zijn. Volgens klager geeft adverteerder daarmee onjuiste informatie en stimuleert zij “overgebruik” van multivitaminen, wat tot gezondheidsschade kan leiden.

Het product van adverteerder is een voedingssupplement. Op voedingssupplementen zijn de bijzondere regels van het Warenwetbesluit voedingssupplementen van toepassing, waarin Richtlijn 2012/46/EG is geïmplementeerd. Ingevolge artikel 6 lid 3 van genoemd Warenwetbesluit worden bij voedingssupplementen geen vermeldingen gebezigd die beweren of suggereren dat een evenwichtige en gevarieerde voeding in het algemeen geen passende hoeveelheden aan microvoedingsstoffen kan bieden. Gelet op de klacht dient beoordeeld te worden of de televisiecommercial in strijd is met dit verbod, dat blijkens artikel 7 van Richtlijn 2012/46/EG ook voor reclame geldt (“In (…) reclame mag met betrekking tot voedingssupplementen niet worden beweerd of gesuggereerd dat een evenwichtige en gevarieerde voeding in het algemeen geen passende hoeveelheden aan nutriënten kan bieden). De Commissie oordeelt als volgt.

In de tv-reclame wordt gezegd: “Wist je dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eigenlijk het minimum is, en kom je daar wel altijd aan?” Klager meent dat met deze woorden en het beeld van de vrouw die haar schouders vragend ophaalt de suggestie wordt gewekt dat “men” niet weet of hij/zij genoeg vitaminen binnenkrijgt, en voor de zekerheid dan maar een pil moet nemen. Dit deel van de klacht kan niet slagen. De Commissie is van oordeel dat niet gesteld kan worden dat in de tv-reclame wordt beweerd of gesuggereerd dat een evenwichtige en gevarieerde voeding in het algemeen geen passende hoeveelheden aan nutriënten kan bieden. De gemiddelde consument zal de tekst “Wist je dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eigenlijk het minimum is, en kom je daar wel altijd aan?” zo begrijpen dat hiermee bedoeld wordt dat men soms niet aan die aanbevolen dagelijkse hoeveelheid komt. De Commissie wijst dit deel van de klacht af.

Klager maakt voorts bezwaar tegen het feit dat in de tv-reclame niet wordt gewaarschuwd voor de gevaren die een teveel aan vitaminen kan meebrengen. De Commissie verwerpt dit bezwaar. In artikel 6 lid 1 sub c van het Warenwetbesluit voedingssupplementen staat -kort gezegd- dat de etikettering van voedingssupplementen een waarschuwing voor overschrijding van de aanbevolen dagelijkse portie dient te bevatten. De klacht heeft echter geen betrekking op het ontbreken van een dergelijke waarschuwing op de verpakking (“etikettering”) van het product (waar bovengenoemd artikel 6 op ziet). Volgens klager zou een dergelijke waarschuwing echter (ook) in de tv-reclame kenbaar moeten worden gemaakt. Nu artikel 6 noch enige andere bepaling voorschrijft dat de (tv)reclame (ook) een dergelijke waarschuwing moet bevatten, kan niet gezegd worden dat adverteerder in strijd met de regels van de Nederlandse reclame Code (NRC) handelt door deze waarschuwing in de tv-reclame achterwege te laten. Overigens heeft adverteerder ter zitting verklaard dat haar verpakking wel een dergelijke waarschuwing bevat. 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.