RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 14 december 2017
RB 3057
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
21 nov 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 21 nov 2017, RB 3057; Dossiernr:2017/00747 (Penoza steunt het Rode Kruis), https://www.reclameboek.nl/artikelen/serieuze-ehbo-er-voelt-zich-gekwetst-door-humoristische-reanimatie-reclame

Serieuze EHBO'er voelt zich gekwetst door humoristische reanimatie reclame

RCC 21 november 2017, RB 3057; Dossiernr: 2017/00747 (Penoza steunt het Rode Kruis) Afwijzing. Subjectieve normen. De klacht Klaagster voelt zich als serieuze EHBO’er zeer gekwetst door het filmpje, ook al is dat komisch bedoeld. Het filmpje getuigt niet van goede smaak. Verder stelt klaagster dat er fout gereanimeerd wordt, omdat een AED niet werkt op borsthaar en het ritme van het lied ‘Staying alive’ niet meer wordt gebruikt voor het reanimeren.

Het oordeel van de Commissie

1. Klaagster maakt bezwaar tegen de door het Rode Kruis op YouTube en Facebook geplaatste videofilm over reanimatie en AED, omdat klaagster deze video in strijd met de goede smaak acht en in de video volgens haar onjuiste informatie over reanimatie wordt gegeven.

2. In de eerste plaats dient beoordeeld te worden of de video reclame in de zin van de Nederlandse Reclame Code (NRC) betreft, nu dit door het Rode Kruis wordt betwist.

Krachtens artikel 1 NRC wordt onder reclame verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. De Commissie volgt het Rode Kruis niet in zijn standpunt dat slechts sprake is van een bewustwordingscampagne zonder enige aanprijzing van diensten of producten van het Rode Kruis. In de video komen immers de naam en het logo van het Rode Kruis nadrukkelijk in beeld en wordt voor een cursus reanimeren naar de website van het Rode Kruis verwezen. Aldus betreft de video (mede) een openbare aanprijzing van het Rode Kruis en de door het Rode Kruis aangeboden cursus(sen) en moet de bestreden uiting aangemerkt worden als reclame in de zin van artikel 1 NRC, waarover de Commissie bevoegd is te oordelen.

3. Bij de beoordeling of een reclame-uiting kwetsend en/of in strijd met de goede smaak is, zoals klaagsters eerste bezwaar tegen de video luidt, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Getoetst wordt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare overschrijdt. Dat is hier naar het oordeel van de Commissie niet het geval. In de video verlenen criminele personages uit Penoza hulp aan een man die tijdens hun hardhandige wijze van ondervragen een hartstilstand krijgt, en na de reanimatie wordt de ondervraging voortgezet. Het is voldoende duidelijk dat hier sprake is van een karikaturale en humoristisch bedoelde weergave van een reanimatie. De kijker zal begrijpen dat de video niet tot doel heeft om EHBO’ers te kwetsen of een reanimatie belachelijk te maken. De Commissie heeft er begrip voor dat niet iedereen de video zal kunnen waarderen, maar dit leidt niet tot het oordeel dat de video in strijd moet worden geacht met de goede smaak in de zin van artikel 2 NRC.

4. De hiervoor beschreven opzet van de video maakt tevens voldoende duidelijk dat deze niet is bedoeld als een instructiefilm waarin precies wordt uitgelegd hoe een reanimatie op juiste wijze moet worden uitgevoerd. De video bevat slechts de boodschap om reanimeren te leren en daarvoor naar de website van het Rode Kruis te gaan. Gelet op het voorgaande kan klaagsters klacht dat in de video onjuiste informatie wordt verstrekt niet slagen.

5. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.