RB 3671

Nieuwe regels voor influencers

Per 1 juli zijn er nieuwe reclameregels bijgekomen voor influencers en hun marketing. Vanaf deze datum vallen influencers op YouTube, Instagram en TikTok met meer dan 500.000 volgers officieel onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media. Dat brengt extra regels met zich mee. Zo moet je je aanmelden bij o.a. het Commissariaat voor de Media en moet je duidelijk op je profiel informeren over wie je bent. Maar ook gelden er aanvullende reclameregels door een aanpassing van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

Nieuwe regels voor video-uploaders – de Mediawet
Op Europees niveau is in 2020 een richtlijn gewijzigd waardoor ook video-uploaders op social mediakanalen onder de regels kunnen vallen. Alle Europese landen dienen daar in hun land invulling aan te geven. In Nederland is de Mediawet hiervoor aangepast, waardoor de regels die eerder alleen voor traditionele media-instellingen golden, nu ook (kunnen) gelden voor video-uploaders. Per 1 juli 2022 moet een groep video-uploaders zich registreren bij het Commissariaat voor de Media en zich houden aan de regels in de Mediawet.

Lees hier het gehele artikel van Rudi Holzhauer op Thelegalgroup.nl.