RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 14 juli 2023
RB 3773
||
27 jun 2023
27 jun 2023, RB 3773; https://www.reclameboek.nl/artikelen/new-york-pizza-plant-based

New York Pizza: Plant-based!

RCC 27 juni 2023, RB 3773; Dossiernr: 2023/002200 (New York Pizza c.s. tegen Klager) De klacht in deze zaak is gericht tegen een reclame van New York Pizza en De Vegetarische Slager (hierna: New York Pizza c.s.). Het betreft een reclame voor drie nieuwe pizza’s die via Instagram verspreid wordt. Klager stelt dat de indruk wordt gewekt dat de pizza’s geheel plantaardig zijn doordat zij met grote letters worden aangeduid als ‘Plant-based!’ en er ‘#vegan’ onder het Instagrambericht geplaatst is. Dit is volgens klager misleidend, omdat er mozzarella- en cheddarkaas op de pizza’s zit. Daarnaast is de prijs van de pizza hoger dan de actieprijs van €7,99 indien men de pizza geheel plantaardig zou bestellen. New York Pizza c.s. voert verweer en stelt kort gezegd dat alles op de website in de beschrijving op productniveau goed wordt uitgelegd.

De Commissie oordeelt dat door partijen niet betwist wordt dat de in de uiting aangeprezen pizza’s zuivelproducten bevatten. Mozzarella en cheddar kunnen echter niet als volledig plantaardig of vegan worden aangemerkt. Nu de gemiddelde consument zich door de combinatie van mededelingen in het Instagrambericht een onjuist beeld kan vormen over de aard van de pizza’s, is sprake van misleidende voedselinformatie en is de uiting in strijd met artikel 7 lid 1 aanhef en onder a van Verordening nr. 1169/2011. Hierdoor is niet voldaan aan de eis dat reclame in overeenstemming dient te zijn met de wet als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Daarnaast is de vermelde prijs van €7,99 niet duidelijk, nu de vegan varianten in werkelijkheid duurder zijn. De Instagram-uiting is derhalve in strijd met artikel 2 en 7 NRC.  

3)  De reclame-uiting van New York Pizza wekt naar het oordeel van de Commissie de indruk dat de aangeprezen pizza’s geheel plantaardig zijn en dus geen ingrediënten van dierlijke oorsprong bevatten. Dit volgt uit de combinatie van de woorden “Plant based”, de namen van de aangeprezen pizza’s die telkens het bestanddeel “plant” bevatten hetgeen lijkt te zijn bedoeld om de plantaardige aard van de pizza’s te benadrukken, en de hashtag “#vegan”. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument zich door de combinatie van deze mededelingen een onjuist beeld kunnen vormen over de aard van de pizza’s, namelijk menen dat deze geen ingrediënten van dierlijke oorsprong bevatten. Nu aldus sprake is van misleidende voedselinformatie, is de Instagram uiting van New York Pizza in strijd met artikel 7 lid 1 aanhef en onder a van Verordening (EU) nr. 1169/2011. Hierdoor is niet voldaan aan de eis dat reclame in overeenstemming dient te zijn met de wet als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

4)  Tevens kan de in de uiting vermelde prijs van € 7,99 niet duidelijk worden geacht. Deze prijs lijkt blijkens het voorgaande betrekking te hebben op vegan pizza’s. In werkelijkheid zijn de vegan varianten, zoals klager onweersproken heeft gesteld, duurder. Nu de uiting misverstanden kan wekken over de prijs van de vegan varianten en dit de gemiddelde consument ertoe kan brengen een pizza te bestellen in de onjuiste verwachting dat vegan pizza’s € 7,99 kosten, is sprake van onduidelijke informatie over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d NRC. Om die reden is de uiting tevens misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.