Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen
Het is voor consumenten belangrijk dat verkopers prijzen op een duidelijke en eerlijke manier tonen. Zo kunnen consumenten bij een aankoop een goed geïnformeerde keuze maken. Ook voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven is het belangrijk dat prijzen juist en op correcte wijze worden weergegeven. Daarom is er wet- en regelgeving over prijsweergaven, zoals over kortingen en prijsvergelijkingen.
Om bedrijven te helpen zich aan de regels te houden, heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een ‘Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen’ ontwikkeld. Deze leidraad komt voort uit bestaande wet- en regelgeving. De belangrijkste basisregel is dat een verkoper- indien hij of zij een korting geeft op een product - ervoor zorgt dat het een echte korting betreft. De ACM heeft 5 vuistregels opgesteld die bedrijven helpen om prijzen op een juiste manier te tonen;
- Geen doorhalingen van prijzen behalve de laagste prijs
- Geen onechte prijsverlaging
- Geen kunstmatig verhoogde prijzen
- Duidelijke en opvallende informatie
- Geen buitensporig lange kortingen
Lees hier het document.