RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 5 augustus 2025
RB 3922
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
10 jul 2025
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 10 jul 2025, RB 3922; 2025/00233 (Klager tegen Jimmy Joy ), https://www.reclameboek.nl/artikelen/klacht-over-seksestereotypering-in-instagramreclame-jimmy-joy-ongegrond-verklaard

Klacht over seksestereotypering in Instagramreclame Jimmy Joy ongegrond verklaard

RCC 10 juli 2025, RB 3922; 2025/00233 (Klager tegen Jimmy Joy). De bestreden reclame-uiting betrof een Instagrambericht van maaltijdshakeproducent Jimmy Joy. In een fotocarrousel stond onder meer de zin: “The ultimate proof that we are good listeners (Despite what my girlfriend says)”, waarmee werd verwezen naar verbeterde verpakkingen na klantfeedback. Volgens de klager bevestigde deze zin schadelijke genderstereotypen, namelijk dat vrouwen klagen en mannen niet luisteren, hetgeen volgens hem in strijd is met de eisen van sociale verantwoordelijkheid in de Nederlandse Reclame Code (NRC) en bijdraagt aan discriminatie op grond van geslacht. De adverteerder voerde aan dat de uiting humoristisch en zelfrelativerend bedoeld was, in het kader van een bredere campagne met luchtige relatieclichés. De betrokken zin zou een persoonlijke grap zijn tussen de auteur en zijn partner, die dit publiekelijk bevestigde. Er is volgens de adverteerder geen sprake van beledigende inhoud of aanzet tot grensoverschrijdend gedrag; het gaat om milde humor binnen het toelaatbare van creatieve expressie. De Reclame Code Commissie oordeelde dat er sprake is van een duidelijke grap die niet de grens van het toelaatbare overschrijdt. Gezien de context van de uiting, de inhoudelijke boodschap over klantgerichtheid en de wijze waarop de zin is gepresenteerd, acht de Commissie de reclame niet in strijd met artikel 2 (goede smaak en fatsoen) of artikel 4 (nodeloos kwetsend) NRC. De klacht is afgewezen.

2. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de onderhavige reclame-uiting niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. In de reclame-uiting wordt toegelicht dat de verpakking van een maaltijdshake is vernieuwd naar aanleiding van feedback die adverteerder heeft ontvangen. De uiting verwijst met de zin “The ultimate proof that we are good listeners (Despite what my girlfriend says)” naar de ontvangen feedback en de actie die adverteerder daarop heeft ondernomen. Er kan niet worden gezegd dat de uiting daarmee de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat. In de uiting is onmiskenbaar sprake van een grap en niet van een schadelijk, ontoelaatbaar te achten gebruik van stereotypering. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.