RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 16 augustus 2017
RB 2945
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
31 jul 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 31 jul 2017, RB 2945; 2017/00479 (Compressiesokken 2e paar gratis ANWB), https://www.reclameboek.nl/artikelen/compressiesokken-2e-paar-gratis-alleen-voor-anwb-leden

Compressiesokken 2e paar gratis alleen voor ANWB-leden

RCC 31 juli 2017, RB 2945; dossiernr. 2017/00479 (Compressiesokken ANWB 2e paar gratis) Voorzitterstoewijzing. Misleiding prijs. 2e paar gratis alleen voor ANWB-leden. De uiting: Het betreft een uiting in de ANWB-folder, geldig tot 16 juli 2017, waarin onder de afbeelding van een sok staat, voor zover hier van belang: “Compressiesok Maat 35-46: Niet-leden €16.99; Leden: €14.99 2e paar gratis”. De klacht: Klager is geen ANWB-lid (meer), en vindt het geen bezwaar om in de ANWB-winkel voor aankopen de niet-ledenprijs te betalen. In de advertentie worden compressiesokken aangeboden, waarvan de niet-ledenprijs 2 euro hoger is dan de prijs voor leden, maar het tweede paar is gratis. Het is echter niet duidelijk, zoals klager bij de kassa bleek, dat het aanbod van tweede paar gratis exclusief voor ANWB-leden is bedoeld. Hierdoor betalen leden € 14,99 voor twee paar sokken en niet-leden bijna € 34,-. Hoewel klager achteraf heeft gezien dat de laatste twee regels in de advertentie vetgedrukt zijn, vindt hij de uiting onduidelijk en misleidend.

Vast is komen te staan dat de aanbieding “2e paar gratis” van de in de uiting aangeboden compressiesokken exclusief geldt voor leden van de ANWB. Klager stelt dat dit niet duidelijk uit de uiting blijkt. De voorzitter is van oordeel dat deze klacht slaagt. Uit het enkele feit dat zowel de ledenprijs van € 14,99 als de mededeling “2e paar gratis” vetgedrukt is, terwijl dat niet het geval is met de prijs van € 16,99 voor niet-leden, behoeft de gemiddelde consument niet te begrijpen dat het 2e paar gratis-aanbod alleen voor ANWB-leden geldt. Het vetgedrukt zijn van “2e paar gratis” kan immers ook bedoeld zijn om extra aandacht te vestigen op de uitzonderlijk gunstige aanbieding van de compressiesok, welk woord overigens ook vetgedrukt is. Daarbij komt dat de consument die geen lid van de ANWB is er door het grote verschil met de voor leden geldende prijs niet op bedacht zal zijn dat de aanbieding van het tweede paar gratis niet voor hem geldt.

Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat de uiting onduidelijk is ten aanzien van de prijs en het prijsvoordeel (voor niet-leden van de ANWB) als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.

De beslissing van de voorzitter  

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.