RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op zaterdag 26 maart 2011
RB 757
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Bril Totaal Plan: voldoende duidelijk abonnement

RCC 14 maart 2011, Dossiernr: 2011/00055 (Bril Totaal Plan)

Reclamerecht. Huis-aan-huis folder “Met het Bril Totaal Plan betaalt u iedere maand slechts een paar euro. En daarvoor krijgt u ieder jaar of om het jaar een nieuwe bril.” met een uitleg - verkort weergegeven - U betaalt maandelijks een klein bedrag en mag om het jaar of ieder een nieuwe bril uitzoeken. In een tabel volgt uitleg over maandelijkse kosten voor diverse brillen (enkelvoudig, varifocus met looptijd en prijs/maand). Klacht het Bril Totaal Plan blijkt een spaarregeling te zijn. Bij aanschaf van een bril wordt het gespaarde bedrag van de totaalprijs van de bril afgetrokken. De uiting is misleidend. Het is een abonnement waarbij totaalbedrag voor een bril stuk lager uitvalt dan bij reguliere brilprijs; de tabel is verduidelijking. Commissie oordeelt dat dit voldoende duidelijk is en wijst de klacht af.

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de bestreden folder voldoende duidelijk gemaakt dat het Bril Totaal Plan een abonnement betreft waarbij door middel van het betalen van een vast bedrag per maand kan worden gespaard voor de aanschaf (met korting) van een nieuwe bril. Eveneens wordt voldoende duidelijkheid verschaft over de verschillende producten waarvoor kan worden gespaard (enkelvoudige of varifocus bril) en de verschillende maandbedragen.
 
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de gewraakte huis-aan-huisfolder niet misleidend, zodat als volgt wordt beslist.

Lees de uitspraak hier (link) en hier (pdf)