RB 3377

Advertentie katoenen broek misleidend

RCC 19 december 2019, RB 3377; 2019/00728 (Klager tegen Oslo Brands) Oslo Brands heeft op Instagram een advertentie geplaatst voor een broek genaamd SWAT Pants. Daarbij wordt onder meer vermeld dat de broek gemaakt is met 65% nylon, 35% katoen én dat het waterafstotend is. Klager heeft ondervonden dat de broek echter 97% katoen en 3% spaander bevat. Tevens is hij niet waterdicht. Dit leidt tot het oordeel dat de uiting onjuiste informatie bevat en daarom misleidend en oneerlijk is tegenover de gemiddelde consument. 

Het vorenstaande leidt tot het oordeel dat de uiting gepaard gaat met onjuiste informatie over de voornaamste kenmerken van de aangeprezen broek, te weten de samenstelling en de uitvoering als bedoeld in artikel 8.2 sub b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie – de aankoop van de broek – te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.

De beslissing van de voorzitter
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.