RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 7 juni 2016
RB 2731
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
19 mei 2016
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 19 mei 2016, RB 2731; ( Kamera Express/Drone Phantom), https://www.reclameboek.nl/artikelen/pre-order-prijs-drone-misleidend-nu-resterend-bedrag-bij-levering-alsnog-betaald-moet-worden

Pre-order prijs drone misleidend nu resterend bedrag bij levering alsnog betaald moet worden

RCC 19 mei 2016, dossiernr. 2016/00294; (Kamera Express/Drone Phantom)  Digitale marketing. Misleidende prijs. Aanbeveling.

Bestreden uiting:  
“DJI Phantom 4 – Pre-order nu! Ultra HD video, vliegtijd tot 28min en snelheid tot 72 km/h!” en “KE prijs: € 1599 Pre-order € 500”.

Klager heeft gemotiveerd bestreden dat de pre-order prijs uit de uiting misleidend is. De €1599 in de uiting doorgestreept waardoor de indruk wordt gewekt dat het een kortingsactie betreft.  Anders dan de uiting deed vermoeden betreft de € 500,- een aanbetaling om bovenaan de lijst voor levering te komen. Na levering dient het resterende bedrag betaald te worden. 

Het oordeel van de commissie:

Door het gebruik van de doorgestreepte “KE prijs” “€ 1599” wordt  de indruk gewekt dat de DJI Phantom 4 bij adverteerder (Kamera Express) normaal € 1599,- kost, maar nu, in het kader van een “pre-order”, voor € 500,- kan worden verkregen. Adverteerder heeft niet weersproken dat er geen sprake is van een kortingsactie, maar dat men € 500,- moet betalen om bovenaan de lijst voor levering te komen, en dat men het resterende bedrag dient te betalen, zodra de drone leverbaar is. Rechts van en haaks op de prijsvermelding staat in kleinere letters: “* Het restbedrag betaalt u bij levering”, waarbij overigens onduidelijk is waarop de asterisk betrekking heeft. Deze mededeling maakt onvoldoende duidelijk welk bedrag uiteindelijk voor de drone moet worden betaald.

Gelet op het bovenstaande is de reclame onduidelijk ten aanzien van de prijs van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing:

De Commissie acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.