RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 12 september 2014
RB 2230
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Niet aannemelijk dat de Body Wrap leidt tot daadwerkelijk blijvend afslanken

RCC 26 augustus 2014, RB 2230, dossiernr. 2014/00474 (Beauty Vibes)
Aanbeveling. Misleidende reclame. Het betreft een aanbieding op de website www.groupon.nl met de volgende aanhef: “€ 29,99 voor een Infrared Body Wrap om 1200 kcal te verbranden bij Beauty Vibes”. De beloftes in de uiting dat je met de Infrared Body Wrap 1200 kcal per behandeling verbrandt en van de behandeling (blijvend) afvalt, kunnen niet waargemaakt worden. De Commissie acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop zowel Beauty Vibes - als aanbieder van de behandeling met de Infrared Body Wrap - als Groupon - die de behandeling als ‘deal’ op haar website aanbiedt – verantwoordelijk te achten voor de bestreden uiting en aan te merken als adverteerder.

Klaagster heeft gemotiveerd betwist dat met de Infrared Body Wrap 1200 kcal per behandeling wordt verbrand en de behandeling leidt tot (blijvend) afvallen. Nu klaagster aldus de juistheid aanvecht van de mededelingen in de uiting omtrent de werking en de effecten van de FormoStar Infrared Body Wrap, dienen adverteerders de werking en de effecten van het aangeprezen product aannemelijk te maken. Daarbij wordt opgemerkt dat, hoewel een zekere overdrijving of het overbelichten van de positieve eigenschappen van een product inherent is aan (het wervende karakter van) reclame, men in beginsel op de juistheid van feitelijke mededelingen ter zake van de van een product te verwachten resultaten moet kunnen vertrouwen. Dit geldt in des te sterkere mate indien deze resultaten, zoals in het onderhavige geval, worden “gegarandeerd”.

Adverteerders hebben ter onderbouwing van de bestreden mededelingen in de uiting verwezen naar de bekendheid van “de werking van infrarood in zijn algemeenheid”, het rapport “Thermo Therapy System” van Dr. Flickstein en “een technische uitleg van FormoStar omtrent de werking van infrarood straling die bij het toestel wordt gebruikt”.

De Commissie is van oordeel dat uit de verstrekte informatie blijkt - kort gezegd - dat het product infrarood warmte afgeeft en er een samenhang bestaat tussen de ‘productie’ van een bepaalde hoeveelheid zweet en de verbranding van de hoeveelheid kilocalorieën. Niet is echter onderbouwd dat één behandeling met de FormoStar Infrared Body Wrap gegarandeerd de verbranding van 1200 kcal tot gevolg heeft. Evenmin acht de Commissie aannemelijk gemaakt dat één behandeling leidt tot daadwerkelijk blijvend afslanken.

Op grond van het voorgaande komt de Commissie tot de conclusie dat adverteerders de juistheid van de bestreden beweringen met betrekking tot de werking en de effecten van de FormoStar Infrared Body Wrap niet aannemelijk hebben gemaakt. Aldus is in de uiting geen juiste informatie verstrekt over de van het gebruik van het aangeprezen product te verwachten resultaten als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de Commissie van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.