RB
Gepubliceerd op donderdag 1 september 2016
RB 2769
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
17 aug 2016
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 17 aug 2016, RB 2769; Dossiernr: 2016/00571 (NutriBullet blender), https://www.reclameboek.nl/artikelen/kankerpati-nt-in-reclame-over-superfood-misleidend

Kankerpatiënt in reclame over 'superfood' misleidend?

RCC 17 augustus 2016, RB 2768 en LS&R 1363; Dossiernr: 2016/00571 (NutriBullet blender) Gedeeltelijke aanbeveling. Misleidende reclame. Het betreft een reclame-uiting waarin een blender gepresenteerd wordt alsof het gewoon voedsel in ‘superfood' omzet en speciaal ontworpen is om celwanden van voedsel te verpulveren waardoor voedingsstoffen vrij komen. In de infomercial vertelt een kankerpatiënt over haar ervaringen met de NutriBullet: “Helaas bleek ik kanker te hebben (…) Maar als je die pruik dan afzet en het resultaat van de chemo ziet, is dat heel moeilijk te verwerken. Ik was zo blij. Toen ik het effect voelde van die tweede NutriBlast was ik door het dolle heen van vreugde.”
De klacht: Dat de NutriBullet fruit (en dergelijke) op celniveau “opbreekt”, is volkomen onzin. De uiting is op dat punt misleidend. Door het tonen van een kankerpatiënt in de infomercial, die vertelt over haar ervaringen met de NutriBullet, wordt bovendien de indruk gewekt dat dit apparaat bijdraagt aan de genezing van kanker.

Het oordeel van de Commissie:

2. De Commissie is van oordeel dat in de infomercial niet de indruk wordt gewekt dat de NutriBullet bijdraagt aan de genezing van kanker. In de commercial zegt de vrouwelijke kankerpatiënt slechts dat zij het effect voelde van een NutriBlast. De Commissie begrijpt deze zin aldus dat de vrouw erop doelt dat zij zich beter voelde door het nuttigen van de groente- en fruitdrank. Een direct verband tussen het nuttigen van de Nutriblast en de genezing van haar ziekte wordt echter niet gelegd of gesuggereerd zodat de uiting op dit onderdeel niet misleidend is te achten. 

3. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht op grond van hetgeen onder 1 is vermeld de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. Regeling:    
NRC art. 7
NRC art. 8.2 aanhef
NRC art. 8.2 onder b.