RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 21 april 2015
RB 2358
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

HEMA zorgverzekering niet dagelijks opzegbaar

Vz. RCC 17 maart 2015, RB 2358, dossiernr. 2015/00169 (HEMA Zorgverzekering)
Misleidend t.a.v. voornaamste kenmerken product. Voorzitterstoewijzing zonder oplegging aanbeveling. De uiting: Het betreft een reclamefolder (flyer) waarin onder meer staat: “U bent goed verzekerd voor uw zorgkosten met de HEMA Zorgverzekering. Wist u dat de HEMA ook een groot aanbod aan schadeverzekeringen heeft? Zo kunt u bij HEMA Verzekeringen terecht voor onder andere een auto-, woon-, reis- en dierenverzekering. Van premie berekenen tot afsluiten, u regelt het net als bij de zorgverzekering allemaal heel gemakkelijk online. (…) de voordelen van een HEMA verzekering (…) dagelijks opzegbaar.”

De klacht:

Klager stelt, samengevat, dat hij per 1 juni 2014 zijn zorgverzekering bij HEMA heeft opgezegd. Deze opzegging werd niet geaccepteerd omdat klager alleen aan het eind van het jaar bleek te kunnen opzeggen. In de reclamefolder staat echter “dagelijks opzegbaar”. Nu dit niet mogelijk is, is sprake van misleiding.

Het oordeel:

1) Bij de vraag of sprake is van een misleidende reclame-uiting, dient te worden gelet op de totale uiting en de context waarin mededelingen worden gedaan. Uitgaande hiervan oordeelt de voorzitter als volgt. Het is op grond van de mededelingen op de bovenste helft van de uiting duidelijk dat daar andere verzekeringen worden bedoeld dan de HEMA zorgverzekering. Hier wordt immers specifiek over schadeverzekeringen gesproken. Dit ligt echter anders ten aanzien van de voordelen die op de onderste helft van de uiting met betrekking tot “een HEMA verzekering” worden genoemd. Door tekst, opmaak en presentatie zou de gemiddelde consument kunnen denken dat het hier algemene voordelen betreft, dat wil zeggen voordelen die voor elke HEMA verzekering gelden, dus ook voor de zorgverzekering. Daarbij merkt de voorzitter op dat het, anders dan HEMA stelt, onder bepaalde voorwaarden wel mogelijk is tussentijds de HEMA zorgverzekering op te zeggen (de voorzitter verwijst naar clausule A7 van de voorwaarden HEMA zorgverzekering waarvan hij ambtshalve heeft kennis genomen), zij het dat niet kan worden gesproken over “dagelijks opzegbaar”. Nu de gemiddelde consument echter op grond van de uiting zou kunnen menen dat ook de HEMA zorgverzekering dagelijks opzegbaar is, heeft adverteerder geen duidelijke informatie verstrekt over de voordelen van dit product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor in het kader van de verlenging van zijn zorgverzekering ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC

2) De voorzitter is van oordeel dat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat zij de uiting zo zal aanpassen, dat geen sprake meer zal zijn van misleiding. Om die reden zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en een aanbeveling achterwege laten.

De beslissing:

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.