4 mei 2023
Coolblue "Voor 23.59 besteld, morgen gratis bezorgd" misleidend
Reclame Code Commissie 4 mei 2023; RB 3771; dossiernr. 2023/00059 (Commissie/Coolblue) Op de website van Coolblue valt te lezen dat men, indien men voor 23:59 bestelt, de bestelling de volgende dag gratis thuis bezorgd krijgt. Deze bewering vormt, volgens klaagster, een garantie en doet daarmee de plicht ontstaan om deze ook daadwerklijk na te komen.
Coolblue stelt dat de advertentie niet misleidend is, omdat klanten een scherm te zien krijgen waarbij zij de keuze krijgen om het product tussen 7:30 en 22:00 gratis te ontvangen. Als klanten het product binnen een specifiek tijdvak willen ontvangen kan dat ook, maar zijn daar mogelijk extra kosten aan verbonden.
De Commissie oordeelt dat een gegeven toezegging dient te worden nagekomen, tenzij er voldoende duidelijk is gewezen op de mogelijke uitzonderingen op deze toezegging. Dat is hier niet het geval, omdat de gemiddelde consument bij de uiting "Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd” zal verwachten dat het bestelde product de volgende dag gratis bezorgd wordt. Verweerder stelt dat duidelijk op de website staat dat deze regel uitzonderingen heeft, maar de Commissie gaat daar niet in mee. Volgens de Commissie wordt de consument niet voldoende duidelijk gemaakt dat er mogelijke uitzonderingen op de levertijden kunnen zijn. De Commissie komt tot de conclusie dat de reclame misleidend is.
3 Daarnaast heeft adverteerder erkend dat in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld door extreme drukte of overmacht, bezorging de volgende dag niet mogelijk is. Klaagster heeft het product in de periode rondom de feestdagen (kerstperiode) besteld en dit is volgens adverteerder een moment waarop dergelijke uitzonderingen zich kunnen voordoen, wegens een extreme piek van consumentenaankopen. Adverteerder stelt dat voor zover enig voorbehoud of extra toelichting nodig zou zijn voor haar absolute reclame-uiting, zij al op verschillende manieren (onder meer op haar website, in de algemene voorwaarden en tijdens het bestelproces in het keuzemenu) duidelijk vermeldt dat in enkele gevallen van overmacht de bezorging de volgende dag niet wordt gehaald. Dit neemt niet weg dat in de bestreden uiting een zichtbare verwijzing, zoals in de vorm van een asterisk, naar mogelijke uitzonderingen op de levertijd ontbreekt, waardoor in de uiting in de eerste instantie een onjuiste indruk wordt gewekt. De toezegging dat het product de volgende dag gratis wordt bezorgd, is om die reden absoluut van aard en adverteerder dient deze dan ook na te komen.
4 Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de mededeling “Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd” te absoluut en gaat de bestreden uiting gepaard met onduidelijke informatie over een van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de levering, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de geclaimde levertijd van één dag van doorslaggevend belang kan zijn om een product bij adverteerder te bestellen, is de Commissie voorts van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij of zij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.