RB 3105

Audi a4 Avant niet in assortiment, maar wel in advertentie

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 25 jan 2018, RB 3105; Dossiernr. 2017/00875 (Autoradam), http://www.reclameboek.nl/artikelen/audi-a4-avant-niet-in-assortiment-maar-wel-in-advertentie

RCC 25 januari 2018, RB 3105; Dossiernr 2017/00875 (Autoradam) Aanbeveling. Het betreft een uiting op internetpagina www.autoradam.nl. Daarin staat onder het kopje “Full size Luxe” de foto van (kennelijk) een Audi a4 Avant. De klacht 1. Navraag over de beschikbaarheid van de in de uiting afgebeelde Audi a4 Avant wees uit dat Autoradam deze niet in haar assortiment heeft. Desondanks wordt met deze auto geadverteerd. 2. Bij het ophalen van de vervolgens door klager gehuurde auto bleek het niet om een auto in dezelfde prijsklasse als de Audi a4 Avant te gaan; aan klager werd, voor de prijs van een Audi a4 Avant, een Opel Insignia verhuurd. 3. Ten slotte bleek het vermelde eigen risico van € 300,- niet juist te zijn; in werkelijkheid werd een eigen risico van € 750,- gehanteerd.

RB 3104

Legal line in reclame T-Mobile Go!Go!Go! Deals onvoldoende leesbaar

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 1 feb 2018, RB 3104; Dossiernr. 2018/00009 (T-Mobile Go!GO!Go! Deals), http://www.reclameboek.nl/artikelen/legal-line-in-reclame-t-mobile-go-go-go-deals-onvoldoende-leesbaar

RCC 1 februari 2018, RB 3104; Dossiernr. 2018/00009 (T-Mobile Go!GO!Go! Deals) Aanbeveling. Het betreft een televisiecommercial van T-Mobile voor “GO!GO!GO! DEALS”, waarin onder andere de tekst “voor maar 43 euro per maand” wordt uitgesproken en de volgende tekst in beeld verschijnt: “€43 / MAAND* T/M 31 DECEMBER”. De Klacht Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat de tekst achter de asterisk in een erg klein lettertype is uitgevoerd en te kort (volgens klager 2,8 seconden) in beeld is om de volledige tekst te kunnen lezen.

RB 3103

Mededeling dat “de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines eigenlijk het minimum is” te absoluut

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 31 jan 2018, RB 3103; Dossiernr. 2017/00622K (Swisse multivitatminen), http://www.reclameboek.nl/artikelen/mededeling-dat-de-aanbevolen-dagelijkse-hoeveelheid-vitamines-eigenlijk-het-minimum-is-te-absoluut

RCC 31 januari 2018, RB 3103; Dossiernr. 2017/00622K (Swisse multivitatminen) dVAF vernietigd. Aanbeveling. Het betreft de televisiecommercial voor Swisse multivitaminen. De klacht In de commercial wordt beweerd: “Wist je dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines eigenlijk het minimum is”. Dit is volgens klager een volstrekt onjuiste uitleg van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). De ADH is juist niet de minimumhoeveelheid van een voedingsstof die nodig is om deficiėntie te voorkomen, maar is de hoeveelheid die voor verreweg de meeste mensen voldoende is. 

RB 3102

Goudaankoop.nl doet zich op bedrieglijke wijze voor als consument en plaatst geen negatieve beoordelingen

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 29 jan 2018, RB 3102; Dossiernr. 2017/00761 (Goudaankoop.nl), http://www.reclameboek.nl/artikelen/goudaankoop-nl-doet-zich-op-bedrieglijke-wijze-voor-als-consument-en-plaatst-geen-negatieve-beoordel

Vz. RCC 29 januari 2018, RB 3102; Dossiernr. 2017/00761 (Goudaankoop.nl) Voorzitterstoewijzing. Het betreft de website www.goudaankoop.nl voor zover op de homepage van deze website naar “Referenties” wordt gelinkt en men, door te klikken op deze link, 249 “reacties” ziet die van klanten van adverteerder afkomstig zouden zijn. De Klacht Klaagster heeft na een slechte ervaring met een winkel van adverteerder in Amsterdam op 10 oktober 2017 een recensie (referentie) op de website van adverteerder geplaatst en deze vervolgens ook bij de referenties op die website zien staan. Op 18 oktober 2017 ontdekte klaagster dat haar recensie was verwijderd. Zij was hierover niet geïnformeerd. Klaagster heeft vervolgens alle 249 reacties gelezen en meent dat bijna alle reviews gemanipuleerd zijn. 

RB 3100

Algemene voorwaarden voldoen niet aan eisen consumentenbescherming

Rechtspraak (NL/EU) 17 jan 2018, RB 3100; ECLI:NL:RBLIM:2018:310 (Direct Pay tegen gedaagde), http://www.reclameboek.nl/artikelen/algemene-voorwaarden-voldoen-niet-aan-eisen-consumentenbescherming

Ktr. Rechtbank Limburg 17 januari 2018, RB 3100; IT 2492; ECLI:NL:RBLIM:2018:310 (Direct Pay tegen gedaagde) Bralex heeft een overeenkomst met gedaagde gesloten op grond waarvan zij aan gedaagde een product heeft geleverd. Bralex heeft €99,91 aan gedaagde gefactureerd. Gedaagde heeft het producten buiten de in de algemene voorwaarden gestelde bedenktertijd van 14 dagen teruggestuurd. De vordering is gecedeerd aan Direct Pay, die dat bedrag vermeerder met rente en kosten vordert. Omdat de algemene voorwaarden geen enkele productinformatie bevatten, wordt niet aan de eisen van artikel 6:230m lid 1 sub a BW voldaan. Nu gedaagde op grond van artikel 6:230i BW consumentenbescherming geniet en van deze dwingendrechtelijke bepalingen niet ten nadele van hem als consument kan worden afgeweken, wordt de vordering van Direct Pay afgewezen.

RB 3101

"Alstublieft uw €120,- shoptegoed" wekt onjuiste verwachtingen en beweegt geadresseerde tot openen envelop

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 25 jan 2018, RB 3101; Dossiernr. 2017/00836 (VriendenLoterij €120,- shoptegoed), http://www.reclameboek.nl/artikelen/alstublieft-uw-120-shoptegoed-wekt-onjuiste-verwachtingen-en-beweegt-geadresseerde-tot-openen-envel

RCC 25 januari 2018, RB 3101; Dossiernr. 2017/00836 (VriendenLoterij €120,- shoptegoed) Aanbeveling. Kansspel. Het betreft een aan klaagster geadresseerde mailing van de VriendenLoterij (hierna ook: VL), bestaande uit een vensterenvelop met daarin een brief, een aanmeldbon en een retourenvelop. De klacht Aan de voorzijde van de envelop wordt gesteld dat klaagster, die overigens geen deelnemer is aan de VriendenLoterij, € 120,- shoptegoed krijgt. Een verplichting wordt daarbij niet genoemd. Na het openen van de envelop blijkt dat klaagster een shoptegoed “tot” € 120,- kan krijgen, indien zij meespeelt met de VriendenLoterij. Klaagster vindt de uiting misleidend.

RB 3099

Menno Heerma van Voss richt KEENON op

Menno Heerma van Voss KEENON

KEENON is onlangs van start gegaan. Het kantoor adviseert en procedeert over intellectueel eigendom, marketing, ICT, privacy en e-commerce zaken. Met KEENON zet Menno een kantoor neer dat bij zijn cliënten en hem past. Een kantoor dat kennis, ervaring met nuchterheid en passie combineert. Passie voor zowel het recht als branding, vormgeving, marketing, innovatie en privacy.

RB 3098

Emté dient er zorg voor te dragen dat een specifieke product uit aanbieding daadwerkelijk beschikbaar is

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 21 dec 2017, RB 3098; Dossiernr. 2017/00813 (Emté vaatwastabletten), http://www.reclameboek.nl/artikelen/emt-dient-er-zorg-voor-te-dragen-dat-een-specifieke-product-uit-aanbieding-daadwerkelijk-beschikbaar

Vz. RCC 21 december 2017, RB 3098; Dossiernr. 2017/00813 (Emté vaatwastabletten) Voorzitterstoewijzing. Het betreft een uiting in een reclamefolder van Emté, voor zover daarin “Dreft platinum all in one” lemon of original vaatwastabletten (verpakking 10 stuks) worden aangeboden voor € 1,. Bovenaan de pagina staat: “Aanbiedingen alleen geldig op donderdag 9, vrijdag 10 en zaterdag 11 november.” De klacht Op het moment dat de winkel ’s ochtends open ging op 9 november 2017, was het product niet verkrijgbaar en werd hem verteld dat het ook niet meer zou binnenkomen. Klager heeft geen tegoedbon ontvangen omdat het een “tijdelijke aanbieding” zou betreffen.

RB 3095

Talisa Wierikx - Nieuwe Junior juridisch medewerker SRC

18 januari is Talisa Wierikx gestart als Junior juridisch medewerker bij de SRC. Zij heeft ervaring opgedaan bij Charlottes Law en stage gelopen bij het Commissariaat voor de Media. Zij zal in deze nieuwe functie de afdeling Klachtenbehandeling ondersteunen en zich inzetten voor de pro-actieve dienstverlening (o.a. training en monitoringsprojecten).

RB 3097

CvB: Gemiddelde consument leidt uit woord ‘promotiemodel’ niet af dat sommige Samsung Galaxy S8 toestellen niet onder actie vallen.

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 31 jan 2018, RB 3097; Dossiernr. 2017/00634 (Samsung Galaxy S8), http://www.reclameboek.nl/artikelen/cvb-gemiddelde-consument-leidt-uit-woord-promotiemodel-niet-af-dat-sommige-samsung-galaxy-s8-toestel

CvB RCC 31 januari 2018, RB 3097; Dossiernr. 2017/00634 - CVB (Samsung Galaxy S8) Het betreft de website https://my-samsung.com/nl/my­samsung/offers. In zijn nadere toelichting op de klacht bij mail van 10 september 2017 heeft geïntimeerde als bestreden reclame-uiting echter ook de webshop van Samsung genoemd (https://shop-samsung.com/nl/S8_GearVR). De klacht Bij alle aanbiedingen op de “profielpagina” van Samsung staat, anders dan bij de onderhavige aanbieding van de Gear VR bij aankoop van een Samsung S8, dat de aanbieding alleen geldt bij “SELECTED DEALERS”. Na aanschaf en aanmelding werd aan klager deelname aan de actie ontzegd, omdat  Belsimpel, de dealer in het geval van klager, een andere versie van het toestel levert dan andere dealers. Deze actie blijkt dus ook alleen voor “SELECTED DEALERS” te gelden. Klager vindt de uiting misleidend en in strijd met de artikelen 4 en 7 van de Reclamecode Social Media (RSM).

RB 3096

Coolblue mededeling “Voor 23.59 uur besteld, morgen in huis” te absoluut

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 16 jan 2018, RB 3096; Dossiernr. 2017/00834 (Coolblue mededeling), http://www.reclameboek.nl/artikelen/coolblue-mededeling-voor-23-59-uur-besteld-morgen-in-huis-te-absoluut

RCC 16 januari 2018, RB 3096; Dossiernr. 2017/00834 (Coolblue levertijd) Zie eerder RB 2924. Aanbeveling. Het betreft een uiting op de website coolblue.nl voor zover deze de tekst bevat: “Voor 23.59 besteld, morgen gratis bezorgd.” De klacht Klager vindt deze bewering misleidend omdat deze niet wordt nagekomen. Klager heeft om 23.41 uur een droger besteld. Op hetzelfde moment is het bedrag van zijn rekening afgeschreven. De bestelling is niet de volgende dag bezorgd, zoals in de uiting wordt beloofd. Klager heeft Coolblue om uitleg gevraagd. Volgens Coolblue is de betaling pas verwerkt na 0.00 uur en dient het geld vóór 23.59 binnen te zijn, wil er de volgende dag geleverd worden.

RB 3094

Evaluatie Reclamecode Social Media van start

De Reclamecode Social Media uit 2014 geeft regels en handvatten (zoals het gebruik van #spon en #adv) voor herkenbaarheid van reclame via alle social media, waaronder Facebook, Instagram en YouTube. Eind vorig jaar is de evaluatie van deze reclamecode van start gegaan. Aan de hand van een vragenlijst die is gestuurd aan de achterban van o.a. DDMA, BVA en MMA is onderzocht in hoeverre de huidige code wordt toegepast en aansluit bij de praktijk.

RB 3093

Gedragscode Medische hulpmiddelen 201 7

Gedragscode Medische hulpmiddelen per 1 januari 2017. Medische hulpmiddelen en medische technologie spelen een belangrijke rol in de gezondheidszorg. Op talloze plaatsen in het zorgproces dragen medische hulpmiddelen en technologie bij aan het stellen van de diagnose en aan preventie, bewaking, verlichting, genezing of compensatie van ziekten, verwondingen en beperkingen.

Diverse producten, diverse partijen De wereld van hulpmiddelen is zeer divers; van eenvoudige, door de consument in de thuissituatie zelf te gebruiken producten tot technisch zeer hoogwaardige producten die binnen ziekenhuizen door specifiek daartoe opgeleide professionals worden gebruikt en van een simpele pleister tot een geavanceerd implantaat dat bij patiënten wordt ingebracht. Bij de besluitvorming over de aanschaf of het gebruik zijn, afhankelijk van de aard van het product, vele verschillende partijen betrokken, zoals een arts (bij een stent of kunstheup), een verpleegkundige (bij een bloedglucosemeter), een audicien (bij hoortoestel) of op een hoger niveau binnen een instelling de afdeling radiologie of het laboratorium en de afdeling inkoop van het ziekenhuis. Ook de zorgverzekeraar kan, als degene die een hulpmiddel vergoedt, invloed hebben op de uiteindelijke keuze.

RB 3089

Verwijzing duurzaamheid in commercial Albert Heijn niet beperkt tot bescherming van het milieu

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 6 dec 2017, RB 3089; Dossiernr. 2017/00786/I (Albert Heijn 'Doe Maar Lekker Duurzaam'), http://www.reclameboek.nl/artikelen/verwijzing-duurzaamheid-in-commercial-albert-heijn-niet-beperkt-tot-bescherming-van-het-milieu

Vz. RCC 6 december 2017, RB 3089; Dossiernr. 2017/00786/I (Albert Heijn 'Doe Maar Lekker Duurzaam') Voorzittersafwijzing. Het betreft een televisiecommercial waarin wordt gezegd dat leden van de Postcode Loterij een cadeaukaart van € 12,50 ontvangen “voor een duurzame maaltijd bij Albert Heijn”. De klacht In de televisiecommercial wordt gesuggereerd dat de getoonde producten ‘duurzaam’ zijn, waaronder ‘Beter Leven rookworst’. Uit diverse onderzoeken is echter gebleken dat ‘Beter Leven’ slechter is voor het milieu. Tevens zijn vleeswaren de nummer 1 veroorzaker van klimaatverandering, zoals blijkt uit de door klaagster genoemde bronnen. Klaagster vindt dat dergelijke reclames niet meer getolereerd dienen te worden om klimaatverandering te voorkomen.

RB 3088

Uitgesproken intentie van Rabobank om wereldvoedselprobeem op te lossen wordt een harde belofte

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 16 nov 2017, RB 3088; Dossiernr. 2017/00744 (Rabobank 'Growing a better world together'), http://www.reclameboek.nl/artikelen/uitgesproken-intentie-van-rabobank-om-wereldvoedselprobeem-op-te-lossen-wordt-een-harde-belofte

RCC 16 november 2017, RB 3088; Dossiernr. 2017/00744 (Rabobank 'Growing a better world together') Aanbeveling. Het betreft de televisiecommercial en de radiocommercial van Rabobank ‘Growing a better world together’. De klacht Klager vindt de televisie- en radiocommercial misleidend, omdat Rabobank zich daarin ten onrechte profileert als een duurzame bank. Rabobank stelt haar beleid op het gebied van voeding veel duurzamer en meer maatschappelijk verantwoord voor dan wordt gestaafd door onderzoek. Klager verwijst hierbij naar het laatste onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer, waarin Rabobank volgens klager gemiddeld een 5.7 scoort op duurzame thema’s en op 9 van de 21 thema’s zelfs een onvoldoende.

RB 3092

EHRM: Advertenties verwijzend naar Jezus en Maria niet in strijd met openbare zeden

Rechtspraak (NL/EU) 30 jan 2018, RB 3092; Application no. 69317/14 (Sekmadienis LTD. tegen Litouwen), http://www.reclameboek.nl/artikelen/ehrm-advertenties-verwijzend-naar-jezus-en-maria-niet-in-strijd-met-openbare-zeden

EHRM 30 januari 2018, IEF 17481; RB 3092; IEFbe 2475; Application no. 69317/14 (Sekmadienis LTD. tegen Litouwen) Mediarecht. Reclame. Uit het persbericht: Kledingbedrijf Sekmadienis Ltd. publiceerde een reeks advertenties op haar website die de Litouwse rechtbanken en andere instanties als beledigend en in strijd met de openbare zeden beschouwden. In de advertenties werden beelden en bijschriften gebruikt die verwezen naar Jezus en Maria. Het Hof constateerde dat, ondanks het feit dat de advertentie een aantal klachten had opgewekt, de advertenties niet onnodig aanstootgevend waren en geen haat zaaiden. Ook hadden de nationale autoriteiten niet voldoende gemotiveerd waarom het gebruik van religieuze symbolen in strijd was met de openbare zeden. De nationale autoriteiten hebben geen goed evenwicht gevonden tussen enerzijds de bescherming van de openbare zeden en de rechten van religieuze personen en anderzijds het recht van Sekmadienis op vrijheid van meningsuiting.

RB 3091

ACM waarschuwt voor aanbieder vakantievilla’s De Reisplanner

ACM 25 januari 2018, RB 3091 (De Reisplanner) Via ACM: De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de praktijken van De Reisplanner. Dit bedrijf benadert consumenten via telefonische verkoop met het aanbod om voor 149,99 euro twee weken binnen 1 jaar gebruik te maken van een luxe villa in het buitenland. Tijdens dit gesprek en in een bevestigingsmail – die veel consumenten zeggen niet te ontvangen  – geeft De Reisplanner geen duidelijkheid om welke villa’s het gaat en hoe de consument deze kan boeken. Na 14 dagen ontvangen consumenten een rekening en worden zij per mail en telefonisch onder druk gezet om deze te betalen. De Reisplanner heeft na vragen van de ACM niet duidelijk gemaakt welke villa’s worden aangeboden en hoe het boekingsproces werkt. De ACM adviseert consumenten daarom om toegezonden facturen niet te betalen.

RB 3090

Boete voor Belvilla voor misleidende prijsvermelding

toezichthouder 14 dec 2017, RB 3090; ACM/17/005959 (Belvilla), http://www.reclameboek.nl/artikelen/boete-voor-belvilla-voor-misleidende-prijsvermelding

ACM 17 januari 2018, RB 3090; ACM/17/005959 (Belvilla) Via ACM: De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt @Leisure BR B.V. een boete op voor het misleidend vermelden van prijzen op zijn website www.belvilla.nl. De vanaf-prijzen voor het boeken van vakantiehuizen op de website waren onjuist. Het bleek niet mogelijk een vakantiehuis voor de vermelde vanaf-prijs  te boeken. Ook werden consumenten misleid over de onvermijdbare kosten. De ACM legt @Leisure BR B.V. hiervoor een boete op van 325.000 euro.

RB 3087

Geen sprake van milieuvriendelijk initiatief Coca-Cola: consument begrijpt het verschil tussen begrippen "recyclebaar" en "gerecycled"

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 20 dec 2017, RB 3087; Dossiernr. 2017/00812 (Coca-Cola 100% recyclebaar), http://www.reclameboek.nl/artikelen/geen-sprake-van-milieuvriendelijk-initiatief-coca-cola-consument-begrijpt-het-verschil-tussen-begrip

RCC 20 december 2017, RB 3087; Dossiernr. 2017/00812 (Coca-Cola 100% recyclebaar) Afwijzing. Het betreft een in de vorm van een abriposter en een advertentie in landelijke dagbladen geopenbaarde uiting van Coca-Cola. De klacht Greenpeace vindt de uiting misleidend en in strijd met de artikelen 2, 3 en 10 van de Milieu Reclame Code (MRC) en voert daartoe het volgende aan. Door de mededelingen “Onze verpakkingen zijn 100% recyclebaar” en “Wist je dat al onze flessen volledig gerecycled kunnen worden (…)?” wordt de suggestie gewekt dat er sprake is van een duurzaam en milieuvriendelijk initiatief van Coca-Cola zelf, waarmee zij zich bovendien positief onderscheidt van andere producenten.

RB 3086

Aanbeveling met ALERT omdat Bebo Parket prijzen exclusief BTW blijft vermelden

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 11 dec 2017, RB 3086; Dossiernr. 2017/00833 (Bebo Parket), http://www.reclameboek.nl/artikelen/aanbeveling-met-alert-omdat-bebo-parket-prijzen-exclusief-btw-blijft-vermelden

RCC 11 december 2017, RB 3086; Dossiernr. 2017/00833 (Bebo Parket) Aanbeveling. Tijdschrift. Het betreft een advertentie van Bebo Parket in het dagblad De Telegraaf. De klacht In Nederland moet worden geadverteerd met prijzen inclusief BTW en moet het duidelijk worden aangegeven als het prijzen exclusief BTW zijn en dat is in de uiting niet het geval, aldus klager. Gezien het kleine lettertype, zeker in verhouding met de ‘koeienletters’ van de overige teksten in de advertentie, moet de vermelding “excl. BTW” met een loep bekeken worden en staat ook nog eens helemaal onderaan de pagina waardoor deze bijna van de pagina “af valt”, aldus klager.