RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 31 mei 2017
RB 2871
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
22 dec 2016
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 22 dec 2016, RB 2871; Dossiernr: 2016/00901 (Vodafone bundel ), https://www.reclameboek.nl/artikelen/vodafone-reclame-e-n-bundel-in-europa-moet-wel-alle-landen-omvatten

Vodafone reclame "Eén bundel in Europa" moet wel alle landen omvatten

RCC 22 december 2016, RB 2871; dossiernr. 2016/00901 (Vodafone bundel) Misleiding ontbrekende informatie. Digitale marketing communicatie. Uiting: Het betreft de website www.vodafone.nl/zakelijk/kleinbedrijf/ van adverteerder waarop onder meer staat: ”Eén bundel in Europa […] Onbeperkt bellen, sms’en en 7 GB data in heel Europa” en onderaan “Eén bundel in Europa”. Klacht: In de uiting staat dat deze bundel “Kleinzakelijk” van toepassing is in heel Europa. Dat  klopt niet want in onder andere de Europese landen Oekraïne, Wit Rusland, Servië, Montenegro en Monaco is deze bundel niet geldig.

 

1. In de uiting wordt de betreffende bundel “Kleinzakelijk” aangeprezen als “Eén bundel in Europa” en verder medegedeeld dat daarmee “onbeperkt bellen sms’en en 7GB data in heel Europa” mogelijk is. Niet is weersproken dat dit niet voor alle Europese landen geldt. Een aantal landen is daarvan uitgesloten, waaronder in ieder geval de Europese landen Oekraïne, Wit Rusland, Servië en Montenegro.

2. Nu een aantal Europese landen van de bundel is uitgesloten, dient de vermelding “in heel Europa” onjuist te worden geacht, terwijl de vermelding “in Europa” tegen deze achtergrond onvoldoende genuanceerd is. Hierdoor is geen juiste respectievelijk geen duidelijke informatie verschaft over de gebruiksmogelijkheden van de bundel als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde (zakelijke) consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

3. De Commissie neemt nota van de wijzigingen die adverteerder op de website heeft aangebracht. De Commissie begrijpt dat adverteerder niet langer de woorden “in heel Europa” gebruikt, terwijl blijkbaar op de website nu ook informatie staat over de landen waarin van de bundel gebruik kan worden gemaakt. Onder deze omstandigheden en gegeven het feit dat de klacht specifiek is gericht tegen de vermelding “heel Europa” acht de Commissie een aanbeveling niet noodzakelijk, zodat deze achterwege blijft.

4. Derhalve wordt beslist als volgt.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.