RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 28 juni 2017
RB 2902
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
12 jun 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 12 jun 2017, RB 2902; Dossiernr: 2017/00318 (Opel Online Edition), https://www.reclameboek.nl/artikelen/uiting-betaal-je-opel-met-youtube-views-is-misleidend

Uiting 'Betaal je Opel met YouTube views' is misleidend

RCC 12 juni 2017, RB 2902; dossiernr 2017/00318 (Opel Online Edition) Aanbeveling. Misleiding ontbrekende informatie. Uiting: Het betreft de televisiecommercial waarin de Opel Astra Online Edition wordt aangeprezen. De voice-over zegt, voor zover hier relevant: “Nieuw: de Astra Online Edition met onder meer OnStar en 4G wifi. De Online Editions kan je nu ook betalen met YouTube views. Zo koop je de Astra Online Edition al voor 922.800 views. Meer weten? Ga naar opel.nl/betaalmetviews.” Onder de afbeelding van een Opel Astra Online Edition staat in beeld: “vanaf 922.800 VIEWS of €23.070 bekijk de actie- en verkoopvoorwaarden op opel.nl/betaalmetviews”. Klacht: In de commercial wordt – kort gezegd – meegedeeld: “Koop met views” en “Zo koop je de Astra Online Edition al voor 922.800 views”. Dit is echter niet waar. Uit de actievoorwaarden op de website van adverteerder blijkt dat het in werkelijkheid om een prijsvraag gaat, waarbij onder toepassing van allerhande voorwaarden slechts één Opel Astra wordt uitgereikt door adverteerder aan de door haar aan te wijzen winnaar. Van een mogelijkheid tot koop is voor consumenten geen sprake. De boodschap is misleidend en dus strijdig met artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), aldus klager.

1. In de commercial wordt gezegd: “De Online Editions kan je nu ook betalen met YouTube views. Zo koop je de Astra Online Edition al voor 922.800 views” en bij de afbeelding van een Opel Astra Online Edition staat vetgedrukt: “vanaf 922.800 views” en, in kleinere tekens: “of € 23.070”. Naar het oordeel van de Commissie wordt aldus de indruk gewekt dat de betreffende uitvoering van de Opel Astra – onder bepaalde voorwaarden – door iedereen die het genoemde aantal YouTube views weet te bereiken aangeschaft kan worden. In werkelijkheid blijkt echter dat uitsluitend degene die als eerste het benodigde aantal views behaalt (en aan de verdere voorwaarden van de actie voldoet) eigenaar van deze Opel Astra wordt en aldus de auto met views koopt.

2. Dat sprake is van een actie die op deze manier is opgezet, is naar het oordeel van de Commissie essentiële informatie die in de commercial zelf duidelijk gemaakt dient te worden om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet. Niet kan worden volstaan met de algemene verwijzing in de commercial naar de “actie- en deelnamevoorwaarden” of de subpagina “betaalmetviews” op de website opel.nl. De actie- en deelnamevoorwaarden geven immers een ander beeld van de aanbieding dan in de commercial wordt gegeven en kunnen daarom niet worden beschouwd als een uitwerking of nadere precisering van de aanbieding, zoals de gemiddelde consument zal verwachten.

3. Gelet op het voorgaande ontbreekt in de televisiecommercial essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over een transactie, te weten het al dan niet willen aanschaffen van een Opel Astra Online Edition door middel van YouTube views. Omdat de gemiddelde consument door deze omissie ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Daardoor is de uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.