RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 6 september 2017
RB 2966
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
17 aug 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 17 aug 2017, RB 2966; (Vodafone/Onbeperkt bellen EU), https://www.reclameboek.nl/artikelen/reclame-vodafone-onbeperkt-bellen-binnen-eu-wijst-niet-duidelijk-naar-gebruiksbeperkingen

Reclame Vodafone onbeperkt bellen binnen EU wijst niet duidelijk naar gebruiksbeperkingen

RCC 17 augustus 2017, RB 2966, dossiernr. 2017/00484 (Vodafone/onbeperkt bellen EU) Aanbeveling. De uiting: Het betreft A) de radiocommercial en B) de uiting op de website www.vodafone.nl betreffende het Vodafone Red abonnement. In de radiocommercial, die de vorm heeft van een telefoongesprek tussen een klant en de klantenservice van Vodafone, wordt gezegd, voor zover voor de klacht van belang: Klant: “En ik kan zelfs mijn mobiel in de hele EU gebruiken zonder extra kosten?” Klantenservice: “Ook dat klopt.” (…) Voice-over: “Geniet van Vodafone Red. Ons meest complete abonnement ooit.” In de uiting op de website staat, voor zover hier van belang: “Alles over Red. Met een Red abonnement kun je bellen, sms’en en internetten in Nederland én in de EU. Maar hoeveel kun je internetten en bellen? En wat betaal je als je op vakantie gaat buiten de EU? Op deze pagina vind je alle tarieven en voorwaarden." De klacht: Vodafone stelt in haar reclame zonder enig voorbehoud dat er onbeperkt kan worden gebeld en van de data uit de bundel gebruik kan worden gemaakt in Nederland én in Europa. In de Algemene Voorwaarden staat echter een fair use policy die hiermee in strijd is. In de reclame wordt de indruk gewekt dat er geen gebruiksbeperkingen zijn, terwijl uit de fair use policy blijkt dat er wel beperkingen zijn, met extra kosten als gevolg. In de uitingen wordt dus onjuiste informatie aan de consument gegeven, waardoor de uitingen misleidend en oneerlijk zijn, aldus klager.

3. Door klager is niet betwist dat het met het Vodafone Red abonnement daadwerkelijk mogelijk is in (Nederland en) de EU onbeperkt te bellen en te sms’en en 5GB data te verbruiken. Naar het oordeel van de Commissie moet het Vodafone toegestaan zijn door middel van een FUP voorwaarden te stellen die dienen ter voorkoming van misbruik en onredelijk gebruik van het mobiele abonnement in het buitenland. In dat geval wordt de omvang van het abonnement niet beperkt, maar is de FUP erop gericht te voorkomen dat het mobiele abonnement wordt gebruikt op een wijze die sterk afwijkt van het gebruik waarvoor het abonnement is bedoeld. De Commissie acht voldoende aannemelijk dat de voor het Red abonnement geldende FUP – een stabiele link met Nederland en de ‘4 maanden FUP’ – is aan te merken als een dergelijke beperking die alleen ziet op gebruik van het mobiele abonnement op de voor het gebruik bedoelde wijze. Onder deze omstandigheden betekent (het bestaan van) de FUP niet dat de mededelingen dat de mobiel zonder extra kosten in de hele EU kan worden gebruikt (radio) en dat onbeperkt kan worden gebeld en ge-sms’t en 5GB data kan worden gebruikt in Nederland én in de EU (website) onjuist zijn. In zoverre kan de klacht niet slagen.

4. Wel dient naar het oordeel van de Commissie in de uitingen, op een wijze die past bij het betreffende medium, op het bestaan van de FUP te worden gewezen teneinde de consument voldoende te informeren. Dat is in het onderhavige geval niet gebeurd. In de radiocommercial wordt niet naar voorwaarden (op de website) verwezen. En in de uiting op de website wordt niet bij de mededeling dat bellen en sms’en in (Nederland en) de EU “onbeperkt” is, gewezen op de FUP, terwijl de uiting daartoe voldoende ruimte biedt.

Op grond van het voorgaande is sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft voor het nemen van een geïnformeerd besluit over een transactie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen op dit punt misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

Op grond van hetgeen is overwogen onder punt 4 acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.