RB 2932

Prijsvoorbeeld Havaianas slippers van Kruidvat is misleidend

Havaianas Kruidvat

RCC 13 juli 2017, RB 2932; dossiernr. 2017/00381 (Kruidvat - Havaianas) Aanbeveling. Kruidvat - Havaianas slippers prijsvoorbeeld misleidend. De uiting: Het betreft een uiting in een reclamefolder van Kruidvat, waarin 12 “Havaianas slippers” in een halve cirkel staan afgebeeld met daarbij 3 x het woord “havaianas” en de teksten: “Havaianas slippers 37/38 t/m 47/48 Braziliaanse slippers van het bekende merk Havaianas. Keuze uit de modellen Brasil en Slim in diverse kleuren.” en: Prijsvoorbeeld: Brasil 21.95 15.99”. De klacht: Klaagster kocht de slippers en moest € 17,99 betalen. Toen zij aangaf dat de prijs volgens haar € 15,99 had moeten zijn, kreeg zij te horen dat het bedrag van € 15,99 een ‘vanafprijs’ betrof en dat zij de duurdere variant had gekocht, die te herkennen is aan een klein logo op de slipper. Klaagster vindt de manier waarop de prijs is vermeld misleidend.

 

In de uiting worden Havaianas slippers aangeboden in de modellen ‘Brasil’ en ‘Slim’. Onder de afbeelding van de slippers zijn de oorspronkelijke prijs van € 21,95 en de actieprijs van € 15,99 groot afgedrukt met daarbij, in kleinere letters, de mededeling “Prijsvoorbeeld Brasil”. Niet is weersproken dat voor het model ‘Slim’ een hogere prijs geldt. De Commissie acht het in dit geval, waarin slechts twee modellen van hetzelfde product worden aangeboden, waarbij een combinatie van producten niet aan de orde is en er dus sprake is van slechts twee verschillende prijzen, niet juist om alleen de prijs van één van beide modellen weer te geven als “prijsvoorbeeld”. Op deze wijze wordt onvoldoende duidelijk is gemaakt dat in feite sprake is van een vanafprijs voor de Havaianas slippers en dat de prijs van het model ‘Slim’ hoger is dan de in de uiting weergegeven prijs van € 15,99.

Blijkens het voorgaande is sprake van het op onduidelijke wijze vermelden van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.