RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 18 augustus 2017
RB 2946
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
31 jul 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 31 jul 2017, RB 2946; 2017/00477 (Mierendokter - binnen 1 dag van mieren af), https://www.reclameboek.nl/artikelen/mierendokter-binnen-1-dag-van-uw-mieren-af-is-misleidend

Mierendokter: "Binnen 1 dag van uw mieren af" is misleidend

RCC 31 juli 2017, RB 2946; dossiernr. 2017/00477 (Mierendokter - binnen 1 dag van mieren af) Voorzitterstoewijzing. Misleiding. Ontbrekende informatie. Uiting: Het betreft een uiting op de website www.Mierendokter.nl, die onder andere de volgende tekst bevat: “Bestrijding kost nu slechts € 59,- excl. BTW incl. voorrijkosten. En daarmee helpen wij u binnen een dag van uw mieren af.” Klacht: Klager heeft op basis van de uiting de Mierendokter laten komen om de mieren bij klager en zijn buren te laten bestrijden. Toen de medewerker van Mierendokter bij klager arriveerde, deelde deze mee dat er doorgaans - en ook in het geval van klager - 3 behandelingen nodig zijn, bij elkaar voor een bedrag van € 177,- ex BTW. Klager voelt zich misleid omdat de belofte dat hij in 1 dag van het probleem af is voor een bedrag van € 59,- niet wordt waargemaakt.

In de bestreden uiting staat: “Bestrijding kost nu slechts € 59,- excl. BTW incl. voorrijkosten. En daarmee helpen wij u binnen een dag van uw mieren af.” Uit de klacht en uit het verweer blijkt het niet altijd zo te zijn dat men in 1 dag voor het bedrag van € 59,- van de mieren “af” is: dat hangt af van verschillende factoren. Naar het oordeel van de voorzitter betreft dit informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. De consument moet hierop in de uiting zelf op duidelijke wijze attent worden gemaakt. In de uiting is aan dit vereiste niet voldaan.

Gelet hierop is sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 en 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.