RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 30 augustus 2017
RB 2953
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
14 aug 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 14 aug 2017, RB 2953; 2017/00495 (Sunweb commercial), https://www.reclameboek.nl/artikelen/last-minute-vakantie-sunweb-pas-beschikbaar-vanaf-september

Last-minute vakantie Sunweb pas beschikbaar vanaf september

RCC 14 augustus 2017, RB 2953; dossiernr. 2017/00495 (Sunweb commercial) Aanbeveling. Misleiding. Onduidelijke informatie. De uiting: Het betreft de televisiecommercial van Sunweb, uitgezonden op 11 juli 2017, waarin wordt gezegd, voor zover hier van belang: “Sunweb heeft weer Inpakkers. Ontdek jouw perfecte last minute, nu met extra korting! Zoals Mallorca, vanaf € 199,- per persoon. Ontdek alle Inpakkers op sunweb.nl.” De klacht: De vakantie naar Spanje vanaf € 199,- waarvoor op de televisie reclame wordt gemaakt, komt over als een zomervakantie. Maar op de website blijkt de prijs van € 199,- te gelden in oktober 2017. Omdat de commercial het doet voorkomen dat je in de zomer voor € 199,- naar Spanje kunt gaan, vindt klager de reclame misleidend.

 

In de televisiecommercial prijst Sunweb ‘Inpakkers’ aan met de mededeling “Ontdek jouw perfecte last minute, nu met extra korting! Zoals Mallorca, vanaf € 199,- per persoon.” Naar het oordeel van de Commissie wordt door de aanduiding “last minute” de indruk gewekt dat de aangeboden ‘Inpakkers’ reizen betreffen met een vertrekdatum die binnen enkele weken na uitzending van de commercial (11 juli 2017) is gelegen. De Commissie vat klagers bezwaar dat in de commercial de indruk wordt gewekt “dat je in de zomer voor € 199,- naar Spanje kunt gaan” ook in deze zin op. In werkelijkheid blijken de reis naar Mallorca vanaf € 199,- per persoon pas beschikbaar te zijn in de maanden september en oktober.

Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat in de commercial onduidelijke informatie wordt verstrekt over de beschikbaarheid van de als ‘last minute’ aangeprezen reizen als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de commercial misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.