RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 4 juli 2017
RB 2909
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
8 jun 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 8 jun 2017, RB 2909; dossiernr. 2017/00359 (Nivea cellular volume filling pearls ), https://www.reclameboek.nl/artikelen/jong-uitziende-vrouw-mag-als-oma-figureren-in-anti-age-cr-me-commercial

Uitspraak ingezonden door Syb Terpstra, De Brauw Blackstone Westbroek.

Jong uitziende vrouw mag als oma figureren in anti-age crème commercial

RCC 29 juni 2017, dossiernr. 2017/00359, RB 2909; (Nivea cellular volume filling pearls) Misleiding. Uiting: Het betreft een televisiecommercial waarin onder meer te zien is hoe een jongetje en meisje in de zandbak spelen. Het jongetje zegt vervolgens: “Dat is mijn mama”, en wijst naar een vrouw die teruglacht. Het meisje reageert hierop, wijzend naar een andere vrouw: “Dat is mijn mama’s mama”. Zowel het jongetje als zijn moeder kijken daarop ongelovig naar de oma van het meisje. De voice-over vermeldt onder meer: “Zie er jaren jonger uit. Nieuw: cellular volume filling pearls”. “Voor een jonger uitziende huid”. Klacht: De “oma” in de reclame ziet er niet ouder uit dan 35 jaar. Dat een zogenoemde anti-age crème zulke resultaten kan geven is niet realistisch: een oma ziet er volgens klaagster overduidelijk niet zo uit. Het is onjuist dat vrouwen op deze manier onder druk gezet worden om er goed uit te zien. Verwezen wordt naar het gebruik van botox en (cosmetische) operaties. 

In de uiting is een vrouw te zien, over wie een klein meisje beweert dat het haar oma is. Vervolgens reageren een jongetje en zijn moeder heftig op deze bewering: het jongetje kijkt het meisje met grote ogen en open mond aan en de moeder slaakt een kreet van verbazing, kennelijk omdat zij, vanwege het jonge uiterlijk van de andere vrouw, niet kan geloven dat deze vrouw de oma van het meisje is. De reacties van het jongetje en zijn moeder op het uiterlijk van de “oma” zijn zo overdreven dat men de commercial niet al te serieus zal nemen. Men zal begrijpen dat het tonen van een jong uitziende vrouw van wie wordt gezegd dat zij oma is als illustratie dient voor de (algemene) boodschap dat de crème de huid er jonger uit laat zien.

Het is voldoende duidelijk dat in de commercial wordt ingespeeld op het gebruikelijke beeld van een oma, namelijk dat een oma er doorgaans ouder uitziet dan de hier als oma voorgestelde vrouw (die naar adverteerder verklaard, 41 jaar oud is). Hierdoor zal de kijker begrijpen dat sprake is van een in reclame niet ongebruikelijke kennelijke overdrijving, die naar het oordeel van de Commissie niet misleidend is. Daarbij is van belang dat in de commercial niet wordt geclaimd dat de vrouw door het gebruik van “Nivea cellular volume filling pearls” er veel jonger uitziet dan voorheen of dan zij in de werkelijk is.

Dat in de commercial wordt gesteld “Zie er jaren jonger uit” en “Voor een jonger uitziende huid” maakt dit oordeel niet anders. Anders dan klaagster heeft aangevoerd oordeelt de Commissie dat de uiting geen aansporing bevat voor vrouwen om onder het mes te gaan of botox te gebruiken, teneinde er goed uit te zien.

Gelet op het bovenstaande beslist de Commissie als volgt.

De beslissing

De commissie wijst de klacht af.