RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 24 mei 2017
RB 2865
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
1 mei 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 1 mei 2017, RB 2865; Dossiernr: 2017/00211 (Consumentenbond tegen Hypotheek24.nl), https://www.reclameboek.nl/artikelen/hypotheek24-nl-we-vergelijken-alle-hypotheekverstrekkers-is-in-strijd-met-professionele-toewijding

Hypotheek24.nl: "We vergelijken alle hypotheekverstrekkers" is in strijd met professionele toewijding

RCC 1 mei 2017, RB 2865; dossiernr. 2017/00211 (Consumentenbond tegen Hypotheek24.nl) Aanbeveling. Misleiding ontbrekende informatie. Uiting: Het betreft de door adverteerder geëxploiteerde website www.hypotheek24.nl, meer specifiek de daarop voorkomende mededelingen: “We vergelijken onafhankelijk àlle hypotheekverstrekkers en bieden dus altijd de laagste rente.” En: “Altijd de scherpste rente”. Klacht: De mededeling van de online hypotheekaanbieder Hypotheek24.nl dat zij alle hypotheekverstrekkers vergelijkt, is niet juist. Een aantal hypotheekverstrekkers ontbreekt, zoals Attens Hypotheken, BLG Wonen, Regio Bank, Tellius Hypotheken, Triodos Bank, Van Lanschot en Venn Hypotheken. Omdat niet alle hypotheekaanbieders in de vergelijking zijn opgenomen, en Hypotheek24.nl bovendien slechts met negen aanbieders uit de vergelijking zaken blijkt te doen, zijn de mededelingen “Wij bieden dus altijd de laagste rente” en “Altijd de scherpste rente” ook niet waar.

1. De Consumentenbond maakt in de eerste plaats bezwaar tegen de mededeling “We vergelijken onafhankelijk àlle hypotheekverstrekkers en bieden dus altijd de laagste rente” omdat volgens de Consumentenbond niet alle hypotheekverstrekkers in de vergelijking worden betrokken. De Commissie acht echter voldoende aannemelijk geworden dat wellicht korte tijd, als gevolg van een technische storing, een aantal hypotheekaanbieders in het overzicht ontbrak, maar dat niet bepaalde aanbieders uit het overzicht worden geweerd. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat – behoudens tijdens de genoemde korte storing – daadwerkelijk alle hypotheekverstrekkers met elkaar worden vergeleken.

2. Naar het oordeel van de Commissie wordt de gemiddelde consument door de mededeling van Hypotheek24.nl dat zij altijd de laagste/scherpste rente biedt, wel op het verkeerde been gezet ten aanzien van de aard van het aanbod van adverteerder. Door het woord “bieden”, in combinatie met de context waarin wordt gesproken over het “helpen” door Hypotheek24.nl bij het “regelen” of het “online afsluiten” van een hypotheek, het 3-stappenplan “Kiezen. Checken. Afsluiten” en de door Hypotheek24.nl gerekende “afsluitkosten van € 650,-”, wordt de indruk gewekt dat Hypotheek24.nl niet alleen de mogelijkheid biedt tot vergelijking van hypotheken, maar tevens optreedt als bemiddelaar en daarbij altijd de laagste/scherpste rente biedt. De gemiddelde consument zal hierdoor kunnen menen dat Hypotheek24.nl de laagste rente hanteert en dat men via haar website een hypotheek met de laagste rente kan afsluiten. Hypotheek24.nl is echter geen bemiddelaar voor alle hypotheekaanbieders. Via Hypotheek24.nl kan slechts bij negen aanbieders een hypotheek worden afgesloten.

De Commissie acht het aannemelijk dat zich hierdoor de situatie kan voordoen dat een consument die op grond van de veronderstelling dat Hypotheek24.nl de laagste en/of scherpste rente biedt, besluit via Hypotheek24.nl een hypotheek af te sluiten, vervolgens niet in staat is om ook voor die rente een hypotheek af te sluiten. Aldus wordt de consument teleurgesteld in de door adverteerder gewekte verwachting dat men bij Hypotheek24.nl voor de laagste rente een hypotheek kan afsluiten.

3. Het voorgaande voert tot de conclusie dat in de bestreden reclame-uiting op onduidelijke wijze essentiële informatie over de dienstverlening van Hypotheek24.nl wordt verstrekt. Door het ontbreken van informatie over het gegeven dat het aanbod van aanbieders waarbij men via Hypotheek24.nl een hypotheek kan afsluiten beperkter is dan de groep aanbieders waarvan de rente wordt vergeleken, beschikt de gemiddelde consument niet over alle informatie die hij nodig heeft voor een geïnformeerd besluit over een transactie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4. De Commissie heeft kennis genomen van de mededeling van Hypotheek24.nl dat zij haar uiting heeft aangepast, maar deze aanpassing maakt het voorgaande niet wezenlijk anders. Immers, deze wijziging zal de gemiddelde consument geen wezenlijk ander beeld geven over de dienstverlening van Hypotheek24.nl en daarom de misleiding onvoldoende wegnemen.

5. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.