RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 24 mei 2017
RB 2866
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
2 mei 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 2 mei 2017, RB 2866; Dossiernr: 2017/00213 (Fietsenwinkel.nl), https://www.reclameboek.nl/artikelen/afleverkosten-van-fiets-moeten-conform-art-8-4-nrc-in-de-totale-prijs-worden-meegenomen

Afleverkosten van fiets moeten conform art. 8.4 NRC in de totale prijs worden meegenomen

RCC 2 mei 2017, RB 2866; dossiernr. 2017/00213 (Fietsenwinkel.nl) Aanbeveling. Uitnodiging tot aankoop. Uiting: Het betreft de bestelmodule op adverteerders website www.fietsenwinkel.nl, meer specifiek het ‘Winkelmandje’ en de informatie die verschijnt wanneer in het ‘Winkelmandje’ wordt geklikt op de button “Kies uw servicepakket Meer informatie”. In laatstbedoelde informatie staat onder de kop “Wat zit er in de Fietsenwinkel.nl servicepakketten?” onder meer: “Bij Fietsenwinkel.nl kun je kiezen voor 3 verschillende servicepakketten. Het basis pakket is gratis inbegrepen bij jouw nieuwe fiets en zorgt ervoor dat je fiets volledig rijklaar aan huis geleverd wordt. (…).” Hieronder worden de drie servicepakketten getoond met de bijbehorende kenmerken en prijzen. Bij het Basis Pakket staat onder meer: “Standaard inbegrepen 100% rijklaar aan huis geleverd.”. Klacht: Fietsenwinkel.nl biedt haar fietsen standaard aan inclusief het Basis Pakket, waarbij de fietsen 100% rijklaar aan huis worden geleverd. Nadat (in het ‘winkelmandje’) het totaalbedrag van de gekozen fiets is berekend, wordt echter buiten het totaalbedrag vermeld dat er kosten in rekening worden gebracht voor aflevering van de fiets. Bij navraag is klager gebleken dat dit kosten zijn voor het transport van de fiets van de fabrikant naar de consument of naar een winkel van adverteerder. Klager acht de uiting misleidend en oneerlijk.

1. De Commissie vat de klacht aldus op dat klager het misleidend acht dat na het vermelden van de totaalprijs van de fiets apart afleverkosten worden genoemd, terwijl volgens klager door de uiting de indruk wordt gewekt dat van afleverkosten geen sprake is.

2. Bij de beoordeling van de klacht is van belang dat de bestreden reclame-uiting moet worden aangemerkt als een uitnodiging tot aankoop de zin van artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), meer specifiek een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand. In een dergelijke uiting moet een ‘totale prijs’ worden vermeld als bepaald in artikel 8.4 NRC aanhef en onder i. Dit houdt in dat sprake moet zijn van een prijs waarin, voor zover mogelijk, alle kosten en belastingen zijn verdisconteerd. Indien het niet mogelijk is bepaalde kosten en belastingen in de totale prijs te verdisconteren, moet de consument afzonderlijk over deze kosten worden geïnformeerd.

3. Gebleken is dat adverteerder voor de door klager bestelde fiets extra kosten ten bedrage van € 29,99 in rekening brengt voor aflevering van de fiets aan huis of in de winkel. Nu deze kosten op voorhand bekend zijn en niet is gesteld of gebleken dat de afleverkosten vermeden kunnen worden, mogen deze kosten niet afzonderlijk in rekening worden gebracht, maar moeten deze in de geadverteerde prijs van de fiets zijn opgenomen. In de bestreden uiting (het ‘winkelmandje’) wordt eerst na de vermelding van “Totaal € 2.279,00”, “Uw totale voordeel € 710,00” en een button met de tekst “Verder met bestellen” – in kleinere letters – meegedeeld: “Totale afleverkosten Nederland & België € 29,99”. Nu de afleverkosten niet in de geadverteerde totale prijs zijn opgenomen, is de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 8.4 aanhef en onder i NRC. Hieraan doet niet af dat de afleverkosten wel in de uiting worden vermeld.

4. Nu de prijsvermelding in de bestelmodule op adverteerders website reeds op grond van het voorgaande in strijd met de NRC is, kan in het midden blijven of door de zinsnede “volledig rijklaar aan huis geleverd” de indruk wordt gewekt dat geen afleverkosten verschuldigd zijn, zoals klager tevens stelt.

5. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 8.4 aanhef en onder i NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.