RB
Gepubliceerd op donderdag 25 augustus 2016
RB 2757
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
15 jul 2016
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 15 jul 2016, RB 2757; Dossier: 2016/00397 en Dossiernr: 2016/00398 (bestreden reclame-uiting Wesa kachels), https://www.reclameboek.nl/artikelen/aanbeveling-bij-reclame-voor-milieuvriendelijke-pelletkachels

Aanbeveling bij reclame voor milieuvriendelijke pelletkachels

RCC 15 juli 2016, RB 2757; Dossiernr: 2016/00397 en Dossiernr: 2016/00398 (bestreden reclame-uiting Wesa kachels) Aanbeveling. Reclame. Het betreft een reclame voor milieuvriendelijke pelletkachels. Klacht: De kwalificatie "milieuvriendelijk" voor  houtkachels is in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC) bevonden. Klager verzoekt de Commissie om voor de onderhavige uitingen diezelfde zin te oordelen waar het betreft de zinsneden "milieuvriendelijke pelletkorrels”. Ook de woorden "duurzaam”, “duurzaamheid” en “duurzame energie” acht klager misleidend. Ter onderbouwing van zijn klacht verwijst klager ten eerste naar de aan de Commissie overgelegde "Declaration; large-scale bioenergy must be excluded from the renewable energy definition". Deze houdt een lange lijst in van organisaties uit de hele wereld die de Europese Unie oproepen om bio-energie (waar houtstook onder valt) niet te laten vallen onder de definitie "renewable" (duurzaam). De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Het oordeel van de Commissie

2. In de uiting worden pelletkachels aangeduid als “zeer milieuvriendelijk” en "goed voor het milieu”. Deze aanduidingen zijn absolute milieuclaims in de zin van de Milieu Reclame Code (MRC). Klager heeft de juistheid van deze claims gemotiveerd bestreden. Ingevolge artikel 3 MRC dient adverteerder de juistheid van deze absolute milieuclaims aan te tonen. Naar het oordeel van de Commissie is adverteerder daarin niet geslaagd. Uit hetgeen adverteerder heeft aangevoerd, volgt niet dat de door adverteerder aangeboden pelletkachels “zeer milieuvriendelijk” en "goed voor het milieu” zijn. Gelet hierop acht de Commissie de uiting vanwege het gebruik van de zinsneden “zeer milieuvriendelijk” en "goed voor het milieu” in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC.

3. Ook de zinsnede "draagt iedere gebruiker bij aan een beter milieu" is een milieuclaim. Klager heeft de juistheid van deze claim eveneens gemotiveerd bestreden. Ingevolge artikel 3 MRC dient adverteerder ook de juistheid van deze milieuclaim aan te tonen. Naar het oordeel van de Commissie is adverteerder daarin niet geslaagd. Niet, althans niet voldoende aannemelijk is dat het milieu beter wordt door het gebruik van pelletkachels. Gelet hierop acht de Commissie de uiting vanwege het gebruik van de zinsnede “draagt iedere gebruiker bij aan een beter milieu” eveneens in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC.

4. Ter toelichting op de zinsnede "CO2-neutrale verbranding" staat in de uiting en is bij verweer meegedeeld dat dit betekent dat er niet meer CO2 vrij komt dan wanneer het hout op een natuurlijke wijze afgebroken wordt. Dat er in deze zin niet meer CO2 vrij komt rechtvaardigt naar het oordeel van de Commissie nog niet de absolute milieuclaim "CO2-neutrale verbranding”. Ook wat dit betreft acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC.

Gelet op het oordeel onder 2, 3 en 4 acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Regeling:    
MRC art. 2
MRC art. 3